Animefest 2018 - pátek [Report]
Zážitky redaktorů AsianStyle z prvního dne letošního brněnského Animefestu a jejich pohled na samotný průběh.jiry
Letos již po patnácté mohli fanoušci anime, cosplaye, fantasie, retro her a dalších spřízněných zájmů opět vyrazit na brněnské výstaviště a užívat si programu každoročního květnového Animefestu. Hlavní vstup se otevřel v pátek od čtyř hodin odpoledne a fronta nově příchozích se konstantně držela v úctyhodné délce přes celou tramvajovou zastávku do večerních hodin. Většina prodejních stánků byla v provozu od vpuštění návštěvníků do areálu a zbylí prodejci zahájili prodej během pátečního podvečera, aby měli vše připraveno na sobotu.Rozšíření plochy o pavilon A2 byl za mě asi nejlepší změna za posledních několik let. Otevřely se tím další možné vstupy pro návštěvníky a přilehlé venkovní prostory kolem Rotundy, aniž by se museli vracet, a tím se odlehčil nápor proudících lidí do a z foyer kolem Rotundy přes hlavní vchod. Současně s tím se zpřístupnil zadní krytý koridor, který spojuje oba pavilony a přináší mimo jiné i další sadu toalet pro návštěvníky. Otevřený zastřešený prostor pavilónu A2 skvěle posloužil návštěvníkům pro skrytí se před sobotní odpolední přeháňkou nebo přímým sluncem po zbytek conu. Ve středu byly dvě prostorné plochy pro program v rámci Stanu bojovníků s uzavřeným zázemím pro jejich využití. Podobné výhody čerpalo i Cosplay zázemí naproti a spolu s tím mohli návštěvníci využít prostory nově zpřístupněného balkónu pavilónu A2.
Oficiální program se spustil od šesté hodiny tradičním Slavnostním zahájením v Rotundě. Zahájení bylo streamováno na plátno v pavilónu A1 a přes internet. Po představení dvou hlavních organizátorů byl představen letošní koncept soutěže frakcí. První změnou oproti předchozím ročníkům bylo rozšíření z 2 na 4 soutěžní frakce. Při potloukání Animefestem jsem párkrát zaznamenal, že návštěvníci si ne vždycky mohli vybrat pásku preferované frakce, ale to byla spíše jen kosmetická vada. Jelikož veškeré sbírání bodů probíhalo elektronicky skrze zaregistrování se na soutěžním portálu a nahrávání nafocených QR kódů, kde si každý mohl svobodně zvolit, do které frakce bude přispívat svými body.
Lore celého conu bylo pak chytře vystavěno nad průzkumem organizátorů, jestli si návštěvníci v nadcházejících letech přejí nové vedení směřující k MEGAconu (čistě komerční zaměření), Kamarádfestu (festival zaměřený na sociální sdružování) nebo bonusová třetí možnost držet stávající hlavní organizátory ve vedení aspoň ještě několik ročníků a vyždímat z nich, co to dá. Oba hlavní orgové Adam „Christof“ Rambousek a Jan „hintzu“ Horgoš tímto krokem jasně naznačili, že organizační změny ve vedení Animefestu jsou zkrátka dříve nebo později nevyhnutelné. Krátký prostor na podiu a poděkování dostal i zástupce japonského velvyslanectví v ČR, které poskytlo Animefestu záštitu letošního ročníku.
V porotách Cosplay debutu a Cosplay soutěže i letos zasedali zahraniční hosté takřka z celého světa, takže i jim byl věnován čas a všichni byli řádně představeni publiku na podiu. Po představení zahraničních hostů přímo navázala německá cosplayerka a zpěvačka Shiroku svými dvěma j-popovými covery skladeb.
Nemohlo chybět ani pokřtění ročního sborníku mangy tuzemských tvůrců Vějíř, který letos slavil desetileté výročí. Pro samotný křest se letos nelaborovalo s tekutinami, ale byly použity lentilky. Tento kousek byl následně podepsán svými autory a dražen na navazující besedě a autogramiádě.
Po zahájení se zahraniční cosplay hosté přesunuli na nově zavedenou „Studio stage“ v pavilónu A2, kde probíhala hodinová panelová diskuze moderovaná Eliškou „Arashi“ Lysoňkovou. Na horké barové židle hostů usedli Daniel „EyeofSauron Designs“ Eos (Rakousko), Trine „Santory“ Ericzon (Norsko), Pierre-Alexandre "Papa cosplay" Geraert (Francie), Ewa „Kicking-Machine“ Geisler (Polsko), Leo „Leobane Cosplay“ Bane (Francie), Laura „Nikita Cosplay“ Salviani a Shirou „Shiroku“ Tang (Německo). Jako minulý rok mohli diváci psát otázky hostům přes portál slido.com a ty následně po schválení byly promítnuty projektorem na plátno a moderátorkou Arashi směřovány na jednotlivé hosty. Nový prostor skýtal více prostoru a míst k sezení oproti sálu Morava. Místa k sezení byla naplněna asi zhruba do 2/3 a to i přes to, že souběžně s tím běžely další zajímavé přednášky hned takhle z kraje po zahájení festivalu.
Poslední mou páteční událostí byla přednáška spisovatelky Zuzany „Jacinda“ Strachotové s názvem „Proč milujeme záporné postavy aneb dualismus se nenosí“. Bez ohledu na to, že přednáška začínala v 9 hodin večer, byl sál A do posledního místa naplněn až do samotného konce. Přednášející představila žebříček nejoblíbenějších anime padouchů a na nich demonstrovala, proč nám jako divákům/čtenářům pronikají pod kůží a v některých případech se stávají našimi favority po celý zbytek příběhu do jejich skonání (ne vždy adekvátně důstojného).
SHIO
Tak jako kolega jsem nemohla chybět na zahájení festivalu, kde se tradičně dozvíme spoustu novinek o aktuálním ročníku. U vchodu jsem si vybrala pásku hráče, protože i když jsem cosplayer, tak hry u mě většinou stejně vyhrají. Nový způsob sbírání bodů pomocí QR kódů byl parádně vymyšlený, ale můj mobil prostě odmítal spolupracovat, takže se snad zapojím aspoň příští rok. Jak už bylo nahoře zmíněno, letos se na Animefest sjeli opravdu zajímaví hosté a jejich výběr mě neskutečně potěšil, protože se většinou jednalo o tvůrce, jež sama už delší dobu sleduji. Co se týče filmů a celkově letošního tématu, byla jsem nadšená. Ze začátku jsem netušila, co si o celém konceptu myslet, ale video se mi nakonec opravdu líbilo. Souboj mezi MegaConem a KamarádFestem měl všem návštěvníkům zobrazovat ten vnitřní rozpor organizátorů při tvorbě festivalu. Každopádně na to řeknu jenom jednu věc - Animefest za tyto dvě náhrady vyměnit rozhodně nechci.
Páteční večer jsem zakončila přednáškou "Mimika v cosplayi", kterou měla pod taktovkou zkušená česká cosplayerka Arashi. I když se cosplayi věnuju už nějaký ten pátek, stále se mám co učit - v oblasti mimiky zcela určitě. Navíc u koníčku, jako je cosplay, je velmi důležité se správně tvářit, protože to vám roleplay pozvedne na daleko vyšší úroveň. Co mě docela zarazilo, byl počet diváků v sále. Člověk by si řekl, že tak zajímavé a důležité téma bude mít u publika daleko větší poptávku. Tak teď aspoň doufám, že to nahráli na záznam a lidé si to pak aspoň pustí přes internet.
Obsah přednášky byl velmi zajímavý a občas i neskutečně zábavný. Arashi nás uvedla do tématu menších teorií o obličejových svalech, kdy vše doplnila menším tipováním z publika. Vyjmenovala nám také pár základních póz, jenž se na fotkách neustále opakují, ale jsou to zase takové ty stálice, když člověk prostě neví, jak se má tvářit (protože i stokrát ohraná póza je lepší, než jenom bezduše hledět do objektivu). Všechny informace krásně prokládala příkladnými fotkami a nakonec nezapomněla zmínit i samotný roleplay - tu druhou hlavní podstatu celého cosplaye. Hraní charakteru dává vašemu cosplayi dost plusových bodů, ale není radno to moc přehánět, protože lidé to občas nemusí pochopit. Arashi nám dokonce řekla i vlastní příběh, kdy roleplayovala zlou královnu tak skvěle, že si o ní lidi potom mysleli, že taková je i doopravdy. Takže, děti, roleplay je fakt parádní věc, ale praktikujte ho s mírou. Po skončení přednášky jsem si zašla k Arashi ještě pro pár rad ohledně focení v sobotu. Vím, že se na fotkách tvářím často pořád stejně, takže jsem od ní dostala pár tipů, jak se tvářit jako ten správný záporák. Nutno říct, že mi to fakt pomohlo. Děkuji.
FOTO: jiry; SHIO