Animefest 2017 [Report]

17:00 | 04.06.2017 jiry 0
Konec května je tu a s tím je spojeno i pořádání Animefestu, jednoho z největších conů na české a slovenské scéně a i letos si můžete přečíst naše zážitky a postřehy z této akce.
Animefest 2017
Animefest 2017 FOTO: animefest.cz
Vítej, čtenáři, na letošním ohlédnutím za brněnským Animefestem 2017. Letos se mi podařilo dostavit se na Výstaviště v pátek kolem 3. hodiny a projít si areál těsně před oficiálním otevřením a vpuštěním prvních návštěvníků. Už v tuto dobu měla fronta několik desítek metrů a táhla se až k tramvajovému nadjezdu. V celém areálu probíhaly přípravy a poslední dolaďování, jako například hromadné školení a prohlídka pro členy „hlídky“, kteří se poté rozmístili, aby dohlíželi na pořádek a hladký průběh festivalu, případně byli schopni zodpovídat základní dotazy, kde se co nachází. Současně s tím se připravovaly stánky s občerstvením a propagačními předměty, jak v prostoru před rotundou, tak i v hale A1, napojené na předsálí rotundy.

Příprava pavilonu A1

V hale A1 si i letos mohl návštěvník nakoupit věci pro cosplay až po fandomové suvenýry všemožných žánrů. Zadní část haly byla věnována stolkům s posezením pro občerstvení doplněna stánkem s jídlem JAPAMANIA a stánku s kimči (kde prodávali suprovou domácí zázvorovou limonádu). Vedle byl výklenek s projekcí na plátno, kde se buď streamoval aktuální program z hlavního sálu Rotundy, nebo probíhalo promítání.

Podium A1

Na náměstí mezi budovou hlavního vstupu s přednáškovými sály a Rotundou se kromě venkovního stanu s jídlem tyčil ještě Stan bojovníků. Zde probíhaly po celou dobu festivalu přednášky, workshopy a ukázky šermu a bojových umění východních i západních stylů.

Hlavni vchod před otevřením conu

První návštěvníci byli do areálu vpuštěni letos ve 4 hodiny a první program byl plánován od 6 hodin. I letos se startovalo Zahájením v rotundě, které ale provázelo 25minutové zpoždění, takže fronta zájemců měla možnost narůst od bočního vchodu až ke stánkům hlavní vchodu do předsálí. Opět se přistoupilo k variantě, že organizátoři formovali frontu vždy až od venkovních dveří, takže se předsálí neplnilo lidmi a šlo se bez překážek pohybovat po obvodu celé rotundy.

Fronta na zahájení kolem budovy Rotunda

Frontě na přednášky v rotundě se letos nevyhnul nikdo. Organizátoři byli neoblomní a VIP hosté i PRESS bez výjimek museli do fronty (na začátek) a čekat na vpuštění. Byl jsem docela překvapen, že dobrou čtvrtinu hlediště zaplnili jen VIP hosté, takže věřím, že živý přenos na plátno v hale A1 přišel vhod.

Chaottica vs Kjúto Avenjú

Zahájení bylo odstartováno videoukázkou pro letošní téma, kterým byl souboj dvou debutujících hudebních skupin. Byla to stejná analogie na chaos a řád jako v minulých letech. Následoval svižný křest (pouze symbolický, protože třísnění podia šampusem asi nebylo dovoleno) letošního vydání sborníku české mangy Vějíř. Vyjmenováni základních pravidel bezpečnosti a zákazu alkoholu následovalo hned vzápětí vždy doplněno krátkou animací. Na závěr bylo promítnuto hlavní video s příběhem pro letošní téma.

Křest Vějíře 2017

Po přesunu do sálu Morava se odehrával panel s hlavními zahraničními cosplayery. Ti byli vybráni a přijali roli porotců pro sobotní Cosplay debut a Cosplay soutěž. Panelisty letos byli Calypsen (PL), Laura (PL), Kenny (UK), Rav (PL), Zel (PL), Widdle Wade (IRL), Groovy-Guy (IRL). Panel byl čistě v AJ a nepřekládalo se do češtiny. Panelistům byly pokládány předpřipravené otázky od moderátorky a současně s tím mohli diváci klást své vlastní dotazy namístě skrze platformu Slido. Během průběhu se ustála forma, že na každou otázku měl možnost odpovědět každý z panelistů. Došlo i na vtipné příhody z „natáčení“ a hvězdy se nešetřili ani navzájem, když se přestřelovali vtipnými narážkami sami na sebe a i na přísedící kolegy. Je dobře, že se neztrácel čas překladem do ČJ, jinak bychom byli ochuzeni o přirozený vývoj panelu a i o značnou část obsahu, na který by nezbyl prostě čas.

Zahraniční panelisté

Sobotní den začal přednáškou ilustrátorky a znalkyně herního průmyslu, samotné Jany „Yuffie“ Kilové, na téma “Faily herního průmyslu“, které se v herním průmyslu, tak jak ho známe dnes, od jeho vzniku v 70. letech udály. První představenou událostí odstartovala společnost Atari s jejich hrou ET na motivy stejnojmenného filmového trháku. Pokračovalo se společností SEGA a jejich opakovaným a i tvrdohlavým rozšiřováním jejich herní konzole Genesys a následným, téměř nekomunikovaným předčasným vydáním další konzole Saturn. Další představenou události byly rozpory SONY a NINTENDA při vývoji PlayStation,  ze kterého SONY vyšlo jako vítěz. U společnosti NINTENDO se ještě chvíli zůstalo ukázáním na tehdejší dobu příliš technicky ambiciózních periferií (vizor laserScope nebo ikonická POWERGLOWE). Události představované v přednášce byly řazeny chronologicky, takže se pokračovalo společnosti Microsoft, která na konferenci E3 odkryla novou generaci konzole xBox (xbox One), pro kterou měli zamýšlené přísné a i kontroverzní vlastnosti (nutnost neustálého připojeni k internetu, zpracovávaní dat kamerou kinect i při vypnutém stavu nebo nemožnost spouštět disky s hrami na dalších konzolích, třeba při půjčeni nebo prodeji). Ani SONY neuniklo a byla zmíněna party s tématem úspěšné série God of War, která byla pojata opravdu ve starořeckém pojetí se vším všudy. To že se říká, ze i špatná reklama je lepší než žádná, zkusil herní vydavatelský velikán EA, který najmul komparzisty, aby hráli demonstrace křesťanských protestantů rozhořčeným proti hře Dante's Inferno. Ke konci přednášky bylo představeno ještě pár ukázek z oboru cenzury a lokalizace. Prezentace byla vtipná a profesionální zároveň a proložená vlastními ilustracemi od Yuffie pro vybrané události.

Yuffie ART

Po přednášce od Yuffie následovala Lolita přehlídka, která letos byla formou komentovaného divadelního pohádkového představeni. Představené modely nebyly pouze od zavedených značek, ale i od českých a evropských návrhářek, které jsou dostupné zatím třeba jen několik roků. Na závěr byly ještě jednou ukázaný všechny prezentované modely se stručným komentářem o jakou značku jde, a případné představení samotné návrhářky, pokud byla přítomna.

Lolita přehlídka

Poslední sobotní dopolední přednáškou v hlavním sále Rotundy byla historická exkurze zaměřená na openingy a endingy v anime. Přednáškou s názvem “Geneze anime openingu a endingu“ nás provázel dlouholetý matador světa mangy a anime, Grek. Začínalo se od samotných počátků anime, tedy Astro boyem. V této éře sloužily openingy jako šetření nákladů a upoutáni pozornosti diváka skrze kvalitnější animaci, než v samotné epizodě. Ending byl čistě jen prostor pro titulky a vyplnění vysílacího času pro epizodu, doplněn obrázkem či jednoduchou animací ve smyčce. To bylo zárodkem endingů s tanečními sestavami nebo pár cviků na protažení. Následný skok byl při uvedení série Cutie Honey od pana Go Nagaie. Jelikož tato serie byla od začátku cílena na dospělejší poblikum s odpovídajícím vysílacím časem, tak se diváci mohli kochat zvýšeným "vnadovým indexem" v propracovaném openingu spolu s textem písně. Další novinku přineslo studio Sunrise. Díky manažerskému vedení studia byl hned do začátku openingu dáno grafické logo nekonečné serie Gundam a spolu s tím byli hlavní hrdinové ukázani během openingu při uvěřitelných činostech, do kterých se mohl vžít sám divák (nastupování do kokpitu gundamu). Serie studia Sunrise byly odzačátku tvořeny pro zisk plynoucí z prodeje merchandisingu spojeného třeba se serií/značkou Gundam. V 80. letech se zanačná část openingů tvořila formou hudebních klipů a dochází k provázání s hudebním průmyslem. Endingy dávali prostor pro různé experimenty (artová galerie). V 90. letech už vzniká značné množství anime sérií a mnohá studia tedy používají openingy už pouze jako jeden z nástrojů jak zaujmout diváka a přimět ho ke sledování. Začínají se objevovat openingy s retro grafickým zpracováním (Cowboy bebop). Po roce 2000 se spolu s předešlými typy openingů začíná vyskytovat ještě jedna kategorie ve formě vizuálního autorského podpisu.

Geneze anime openingu a endingu

Po řádném obědě u stánku s vietnamskou kuchyní před rotundou a trochou toho sociálního družení jsem šel usednout na "AMV Mortál Combat". Koncept je jednoduchý. Bylo 6 tématických skupin, o jejichž pořadí se losovalo. Pro každou skupinu byly někým z publika vylosovány dvě AMV z dané skupiny, která se pustila, a diváci poté svým potleskem hlasovali, které AMV v duelu bylo úspěšnější. Celým turnajem provázel pan Milan "Manta" Čermák. Mě osobně se paradoxně asi nejvíce líbilo úvodní AMV :).

AMV MK

Poslední přednášku, kterou jsem v sobotu a pro celý Animefest absolvoval, byla na téma stárnoucí japonské populace. s názvem "Japonsko, země dědečků a babiček", kterou si připravila slečna Barbora "Bell" Pawliková. První polovina byla naučná a mapující aktuální vývoj japonského obyvatelstva s aktuálními prognozami možného vývoje a možnými důsledky, jelikož Japonsko je sice národ s jedním z nejvyším průměrným věkem dožití, ale současně i s nejvyším průměrným věkem obyvatelstva. Na holá fakta navazovaly ukázky seniorů působících aktuálně v showbyznysu a nárůst popularity tohoto segmentu, třeba jako pěvecká uskupení nebo sólová DJská kariéra. Poslední část se poté věnovala výskytu postav v anime s vyším věkem a v některých případech i jako hlavních protagonistů.

Zbytek odpoledne jsem již trávil blouděním v areálu, kdy jsem se věnoval přátelům, nákupům a přípravě na nadcházející Animefest AsianStyle AFterpárty, která se opět konala v nedalékých prostorách od výstaviště v klubu Favál. Hosté se mohli opět těšit na bohatý program ve formě tanečních a pěveckých vystoupení a trávit zbytek večera na tanečním parketu za doprovodu J-K-POPu, který řídil od DJského pultu zkušený DJ Ondro.

Mercy - Overwatch

Letošní AF považuji opět za vydařený a je pozitivní, že úroveň zůčastněných cosplayerů v roli soutěžícich i účastníků conu se opět posunula na lepší úroveň. Věřím, že sobotní chladnější počasí podmrakem nebylo zcela ideální, ale déšť se přes den nekonal, takže nebylo potřeba se schovávat uvnitř budov areálu a věřím, že pro nositele vrstnatějších cosplayů bylo toto počásí příjemnější než přímímé slunce bez mraků. Pro úplnost musím ještě zmínit prostor Balkónu A1, kde i letos byly stánky SkillCraftu, hudební hry, deskové hry, kaligrafie a Módní koutek, to vše s výhledem na mumraj kolem stánků prodejců v přízemí.

Dante - Dante's Inferno

Při cestě na balkón byl velký prostor pro sezení a možné občerstvení kavárny pod taktovkou Japamanie namísto maid cafe. Jednou z hlavních novinek připravenou od pořadatelů byla aplikace pro smartphony. Ta obsahovala základní informace ale zejména úplný program s možností aktualizace v průběhu konání festialu a výběr jednotlivých událostí jako oblíbené a mít tak po kapse informace o preferovaném programu bez nutnosti nosit vytisknutý program s poznámkami stále u sebe a nezapomenout ho někde. Další funkcí je i možnost se přímo vyjádřit ke každé přednášce nebo programu conu přímo pod anotací po rozkliknutí detailu události. Za sebe jsem sní byl velice spokojen a poděkování organizátorům za rozvoj v tomto směru a samotné uvedení do ostrého provozu. Pokud Vás obsah některé z představených přednášek zaujal nebo by jste chtěli vidět jinou z přednášek z programu letošního AF, je možnost na YT. Už nyní se průběžně přidávají záznamy z letošního programu.

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9