Japonsko 2020: třídenní víkend?

15:00 | 08.05.2017 Zita 4
V lednu letošního roku rozjela japonská vláda projekt Premium Fridays, díky němuž mají Japonci možnost opustit práci dříve. Jaká byla reakce národa známého pro smrt z přepracování a co Shinzo Abe plánuje dále?
Do baru či domů, prostě pryč z práce
Do baru či domů, prostě pryč z práce FOTO: Flickr.com/walk
Vláda Japonska, země s třetí nejvyšší světovou ekonomikou, od ledna testuje svůj nový tah označený jako Prémiový pátek. Ten zaměstnancům umožňuje opustit kancelář poslední pátek každého měsíce již ve tři hodiny odpoledne, což je v zemi proslulé svými přesčasy poněkud udivující změna. Důvodů se však skýtá hned několik.

Ať už kroky Japonců zamíří kamkoliv, dá se totiž předpokládat, že budou ve valné většině ekonomickým přínosem. Vyšší výdělky restaurací, častější návštěvnost onsenů či zábavních podniků, nižší riziko smrti z přepracování a větší spokojenost zaměstnance- to je jen pouhá ukázka z dlouhého seznamu výhod, které delší páteční volno přináší. Neopomenutelnou se pak jeví i možnost trávení času s rodinou a ať už to zní jakkoliv, tak i možnost obohatit ji i o další malé přírůstky, což je úkol, který tak (než v případě vyšťaveného Japonce vracejího se po dlouhém dni nočním vlakem z práce) nabývá značně realističtějších rozměrů. Jistě se shodneme, že tato role v zemi s téměř nejnižší porodností na světě jednoduše nelze přehlédnout. 


Informaci o tom, že je poslední pátek měsíce, díky tomuto logu jistě nepřehlédnete

Takayuki Miyajima, ekonom Mizuho institutu, však prohlásil, že na viditelné změny si ale budeme ještě nějakou dobu muset počkat. Ačkoliv počet připojujících se firem stále roste, ke změnám uvnitř dochází jen velmi pomalu. To jasně dokazují i nejnovější průzkumy, z kterých vyplynulo, že k opuštění práce bylo aktivně povzbuzeno pouze 10% ze skupiny 2 200 dotazovaných.  Jakési ověření nabízí průzkum Culture Convenience Club, na základě kterého bylo zjištěno, že pouhá čtyři procenta zaměstnavatelů pak dřívější odchod opravdu umožní.

Skeptickým zůstává i ekonomický komentátor, Hajime Yamazaki, jenž prohlásil, že v případě, že Japonci každý pátek rozepnou své peněženky, jednoduše ztratí zájem utrácet v jiné dny. Zda tomu tak bude, je stále ve hvězdách, pohotová reakce služeb se však jeví jako dobře viditelný fakt. Ukázovým příkladem může být třeba největší letecká společnost All Nippon Airways, která zavedla na páteční lety až tisícové slevy. Nemeškají však ani podniky zajišťující dopravu pozemního charakteru, které přišly s širší nabídkou atraktivních výletů. Na své si přijdou i milovníci jídla, kteří se můžou těšit na speciální pokrmy servírované speciálně pro tento den, či hypochondři, co jistě rádi využijí možnosti prohlídky za nižší cenu.  


Za zmínku stojí i internetová společnost Yahoo Japan, které se tato novinka zalíbila natolik, že dokonce zvažuje zavedení třídenního víkendu, které by mělo nastat do roku 2020. A co si o celé situaci myslíte vy? Líbil by se vám o jeden den delší víkend nebo je pro vás dlouhá pracovní doba ideální ikonou namotivovaného a tvrdě pracujícího nejen Japonce?

ZDROJE: 
  • https://www.theguardian.com/world/2017/feb/24/premium-fridays-japan-gives-workers-break-go-shopping
  • http://www.japantimes.co.jp/news/2017/02/23/national/premium-friday-campaign-kicks-off-effort-boost-consumer-spending/#.WQy-7vmLTIU
  • http://www.japantimes.co.jp/life/2017/03/20/language/premium-friday-campaign-kicks-off/#.WQzSr_mLTIU

FOTO: Japantimes.co.jp/premiumfriday

 

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9