FINAL FANTASY XIV: A Realm Reborn – Beta test pro PS3

21:00 | 22.06.2013 jiry 12
Pár pojmů a dojmů z poslední fáze Beta testu připravovaného pokračování MMOJRPG Final Fantasy XIV s názvem A Realm Reborn připravující se rozšířit o PS3 hráčskou komunitu.
FFXIV:ARR
FFXIV:ARR FOTO: wallnen.com
Minulý a tento víkend jsem měl možnost se zúčastnit Beta testu FFXIV:ARR. Jedná se o 3. fázi, která je rozdělena do čtyř víkendových testů. Nejdůležitější součástí prvního testu 3. fáze bylo spuštění a testování klienta pro PS3 a jeho funkčnosti spolu se stabilitou serverů. To přinese spojení hráčů na PC a PS3 (PS4) do jednoho propojeného světa. Což považuji za super pokrok. Myslím, že takovéto plnohodnotné multiplatformní propojení je stále vzácné. Pár pokusů tu již bylo, ale nakonec to dopadlo oddělenými servery. Například MMO World of Tanks pro XBOX360 představené na letošním E3, kde budou pro XBOXáře spuštěny oddělené servery. Ale i přes tento „revoluční“ krok u FFXIV:ARR si to nechá S-E patřičně zaplatit. Možnost hrát na jednom účtu jak na PS3, tak PC tu samozřejmě bude, ale varianta „koupím si FF na PS3 a pak si stáhnu klienta a budu hrát i na PC“ neprojde tak lehce. Pro každou platformu bude potřeba mít na účtu zaregistrovaný unikátní registrační kód přibalený ke každé kopii hry nebo zakoupený v digitální formě ve "FINAL FANTASY XIV Service Center", který bude spuštěn při oficiálním spuštění hry plánovaného na 27. srpna 2013.



A teď k popsání dojmů a pár pojmů ze hry pro PS3 samotné. Až projdete klasickou administrativní agendou registrování klíčů, zakládání účtů a stahování klienta, přijde opět ohromující opening video (nic šokujícího, jde přeci o FF). Co se týče tvorby postavy, zařadil bych to do kategorie „širší skládačka“. Vybírat a měnit se dá vše, co vás napadne, ale nemusíte se trápit s dvouhodinovým modelováním obličeje, kterého si pak stejně nikdo nevšimne, protože to zakryje platová helma. Nicméně vývojáři přišli s pár zajímavými možnostmi, jako je přidání barevného melíru k základní barvě vlasů nebo mít odlišnou barvu pro každou duhovku oka. Samotný gameplay na PS3 je opravdu plynulý a odladěný, jak po ročním odkládání slibovali. Nic se netrhalo. Mezi jednotlivými lokacemi je sice nahrávání, takže nejde o 100% otevřený svět, jak ho známe z WoW nebo L2, ale půjde jen o rozdělení lokací město/svět/dungeon. Samotné nahrávání nebylo nijak zdlouhavé.

Obtížnost soubojů je na střední obtížnosti srovnatelné s WoW či L2. Takže není třeba plánovat a časovat každý úder a blok jako v Dark souls, ale zas to není jen o autoattackování. Dobré je, že většina skillů pro bojovníky a lukostřelce spaluje TP (Tactical Points) přirovnatelné ke stamině a ta se poměrně rychle regeneruje a člověk může v celku sázet jeden skill za druhým doprovázené klasickými efektními víry. Za kouzelníka jsem nehrál, ale při pohledu na ostatní hráče okolo nebylo třeba posedávat kvůli zdlouhavému doplňování MP (Magic Points) jako třeba v L2, proto se dá soubojový systém shrnout za akčně svižný bez nutnosti soustředit se na věci jako časování bloků, protože uhýbání a blokace je vypočítávána automaticky. Dobrým zpestřením je takzvaný řetězový combo systém, při kterém použití skillů v určitém pořadí zesiluje jejich účinek. Tento systém je třeba použit v MMO Aion nebo TERA. Zpestřením nekonečného zabíjení mobů kvůli expům přinášejí takzvané F.A.T.E. (Full Active Time Event). Jde o mini eventy náhodně se objevující po mapě. Úkolem je vždy zabít mini bosse nebo několik vln respawnujících se skupin mobů v daném časovém limitu. Pro zapojení nemusí hráč na nic klikat ani mluvit s NPC. Stačí prostě přijít do vytyčené lokace na mini mapě a pustit se do díla. Výše odměny je poté primárně rozdělena podle uděleného celkového DMG.

Příjemná je možnost využívání teleportační sítě rozprostřené v daném městě zdarma. Zpoplatněny (tradičně v GILech) jsou až cesty na delší vzdálenosti nebo do takzvaných Sanctuary kempů, kde tradičně dostáváte side questy pro danou lokaci. Pokud hru opustíte v těchto místech nebo na pokoji v hospodě ve městech, začne se akumulovat zkušenostní bonus (50 %), který se vám poté připočítává k následně získaným zkušenostem při dalším hraní. Ve hře nechybí ani možnost osedlat přerostlá kuřata Chocobo nebo mít své vlastní baby kuřátko jako společníka. Jediné, co nás s kamarádem zklamalo, byla absence voice chatu, ale doufáme, že aspoň v rámci party se S-E v budoucnu uvolí k zakomponování voice chatu přímo do hry.

Možnost změny classy je pojato s naprostou jednoduchostí. Prostě místo luku vezmete do ruky kladivo a z lukostřelce je kovář nebo hůlku a je z vás kouzelník. Tento systém je opravdu příjemný a hráči to dává možnost nebývalé volnosti. Pouhé omezení je ze začátku hry, kdy musíte dosáhnout s primární classou 10. úrovně (max. 50 level).



Co se týče komplexnosti hry, nedá se nic vytknout a mezi MMO je to pro mě jistý favorit. Jediná věc, která mi kazí osobní hodnocení 10/10, je úroveň grafického zpracování okolního světa v PS3 verzi, které bych přirovnal na úroveň FF11. Osobně si myslím, že vývojáři mohli trochu přidat v závislosti na snaze o zaručený plynulý chod hry, proto osobně asi vyčkám se zakoupením až na PS4. K tomu je ale také důležité podotknout, že sedím kolem dvou metrů od 46“ TV. Pro PC verzi to samozřejmě neplatí. Sice potřebujete současný HI-END PC, abyste si to plynule zahráli na maximální detaily, ale výsledek je poté dech beroucí. Pro ty, co zvažují PC verzi, ale nejsou si jisti výkonem svého PC, je na stránkách hry Benchmarker k otestování výkonu patřičného stroje s in-game ukázkou, aby byla vidět možná dosažitelná úroveň grafiky a hratelnosti zároveň. Další vadou na kráse je dvojí zpoplatnění. Hráč si musí koupit hru a posléze platit měsíční poplatek ve výši 11-13 eur.

Pokud jste dočetli až sem, tak děkuji za váš zájem a těším se na případné komentáře a dotazy.


ZDROJE: finalfantasyxiv.com, lodestone.finalfantasyxiv.com
FOTO: na.square-enix.com, massively.joystiq.com

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9