Představují severokorejské střely nebezpečí i pro komerční letadla?

09:20 | 22.09.2017 DEADiX 0
Letos už KLDR odpálila 19 raket. Poslední se „přehnala“ přes japonský ostrov Hokkaido a dopadla asi 2000 km dále do oceánu, potvrdila to japonská protivzdušná obrana.
Severokorejské střely představují reálnou hrozbu.
Severokorejské střely představují reálnou hrozbu. FOTO: bbc.com
Asi všichni jsme si vědomi, že na Korejském poloostrově se něco děje a Korejská lidově demokratická republika stále provádí testy svých raket s možnou nukleární hlavici i přes všechny možné sankce, které jim OSN udělila. To vlastně není až tak těžké, protože Severní Korea vlastní všechny podniky ve státě (státní podniky). Takže, když přijde sankce, která je zaměřena třeba na vývoz textilu a to má zamezit místním podnikům vyvážet, tak jej stačí pouze přejmenovat. Proto si myslím, že jim to až tak nevadí. Nás ale zajímá trochu jiný fakt a to, zda tyto testy, které mohou ohrozit obyvatele na zemi, mohou ohrozit i např. komerční let? Poslední raketa totiž letěla přes rušnou vzdušnou cestu.



Snímek z flighradar24.com 19.9.2017 21:44

Posledně, když v Japonsku zazněly sirény, se i na palubách letadel cetujících, minimáně do Japonska, objevila různá upozornění na raketový test. A když se koukneme, jak a kudy ta střela vlastně letí, tak se nejedná o čistě mýtus. To riziko tam je, ale zatím malé. Když by se ale letadlo zasáhlo, tlak na Spojené státy by byl obrovský a pravděpodobně by se opravdu jednalo už o přímou intervenci v Korei.

Největším problémem je hlavně ten fakt, že Severní Korea neoznamuje tyto testy. Tudíž nikdy nevíte, kdy se střelu odpálí. Avšak Severní Korea má přístup k mezinárodním civilním leteckým datům (stejně jako všechny státy) a podle trajektorie střel se snaží minimalizovat šanci nějakého incidentu, i když to tak možná na první pohled není zřejmé.



Aerolinky na to ale reagují. Konkrétně tím, že své lety přesunuly na jinou „vzdušnou cestu“, aby se vyhly oblastem nad Severní Koreou a Hokkaidem. Např. Air France vyhlásili pro své lety bezletovou zónu. Avšak to není jediné nebezpečí, které by mohlo zadělat na probléméch pro letecké společnosti. Celkem velkou hrozbu by představovalo i setřelení letadla, jako tomu bylo nad Ukrajinou v říjnu 2015. To by ale nastalo pravděpodobně jen při eventuélní eskalaci konfliktu nebo při přiostření vztahů mezi KLDR a Korejskou republikou nebo USA.

ZDROJ: bbc.com, telegraph.co.uk, nytimes.com
FOTO: bbc.com a vlastní snímek obrazovky

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9