Hlavní stránkaKulturaShinjuku od první budovy po současnost
Shinjuku od první budovy po současnost
Shinjuku patří mezi 23 speciálních částí Tokia, má nejrušnější vlakové nádraží na světě a patří mezi nejdůležitější obchodní a administrativní centra Japonska.
Pohled na čtvrť Nishi-shinjuku (Nishinjuku) FOTO: geekofoz.com
FOTO: geekofoz.com
Dnes je Shinjuku známé pro velké množství mrakodrapů. Nejsou to jen stavby pro velký počet pracujících a firem, ale je to známka dlouhodobého růstu a výkonu země. V západní části, tedy Nishi Shinjuku se nachází dvanáct ze čtyřiceti nejvyšších budov v celé zemi. Místo je často přirovnáváno k newyorkskému Manhattanu.
Když v roce 2011 zasáhlo město zemětřesení o síle 8,9 magnitude, všechny budovy nad třicet pater se jen zakymácely, prohnuly, ale nespadly. Takže mrakodrapy v Shunjuku také symbolizují schopnost obrany před nepříznivým osudem a hlavně vedoucí postavení v technologiích a inženýrství.
Nishi Shinjuku má velkou symbolickou hodnotu, že si lze jen těžko představit, že na téměř 170 hektarech pozemků, kde nyní stojí mrakodrapy, nebyla v sedmdesátých letech žádná budova. Ano, v té době tu totiž stála čistička odpadních vod Yodobashi. Hlavní úpravna vody pro celé Tokio.
Po stanovení šógunátu v Edu bylo založeno pět obchodních cest vedoucích do Eda začínajících v Nihonbashi. Díky tomu vznikly okolo cest hostince. Jenomže cesta mezi Nihonbashi a další zastávkou Takaido (dnešní stanice Takaido asi 8,7 km od Shibuyi), kde byl další hostinec, byla podle všeho prý náročná.
Takže mezi Nihonbashi a Taiado byl postaven další hostinec, jakožto zastávka pro obchodníky, kteří měli málo sil. Jelikož šlo o novou stavbu, dostala název Naito-Shinjuku (Naito New Inn).
Jak se ukázalo, toto místo bylo správnou volbou a Naito Shinjuku se stalo prosperujícím místem. Byly zde vystaveny další hostince a budovy, to znamenalo více obyvatel a hlavně žen, které zde pracovaly. Shinjuku zkrátilo svůj název a začal růst jako velký obchodní hub.
Je to vysvětlováno tím, že se jednalo o vyvýšené místo oproti zbytku Tokijské nížiny. Ale do éry Tasho rostlo Shinjku stále jen jako venkovské město.
Kvůli zvýšené akumulaci lidí bylo vystaveno nádraží, které bylo situováno pro velký počet lidí i automobilů. Od roku 1925 se stalo nejvíce užívaným nádražím v Tokiu.
V třicátých letech se Shinjuku stalo rušným místem se spoustou obchodů, divadel, kin a kaváren.
Východní vstup na nádraží Shinjuku zachycen v roce 1930
ZDROJ: oldtokyo.com
Rok 1933
ZDROJ: buzz24.jp
Snímek zachycuje spoušť po skončení války v roce 1945
ZDROJ: Mead Art Museum
Foto z letadla v letech někdy mezi 1945-1950
ZDROJ: maps.gsi.go.jp
Taktéž v šedesátých letech vláda rozhodla o decentralizaci tradičních ekonomických hubů v Tokiu v Marunouchi, Nihonbashi a Ginze. Tím začala vznikat nová městská centra okolo velkých přestupních uzlů, jako je tomu dnes. Shinjuku bylo tím, které rostlo nejrychleji ze všech. Urbanistické rozdělení bylo pečlivě plánováno. Stavěly se široké silnice a chodníky, připravovaly se parcely pro kancelářské věže a hotely.
A tak první budovou, která tento limit přesáhla, byla 36patrová budova Kasumigaseki dokončená v roce 1968 ve výšce 156 metrů v Chiyodě. Nicméně tento rekord dlouho nevydržel. Díky nezastavitelnému růstu bylo v Shinjuku postaveno hned sedm budov mezi 1971 a 1979, které tento rekord přesáhly.
První takovou budovou byl první výškový hotel v Japonsku Keio Plaza Hotel, dokončený v roce 1971. Hlavní věž má 178 metrů a 47 pater, druhá věž dokončená v roce 1980 měří 140 metrů.
Stavba Keio Plaza Hotel naproti dnešní radnici v roce 1971
ZDROJ: Tokyo Metropolitan Government
Současně nejvyšší budovou celého Shinjuku je Tokijská radnice. Celého Tokia je to pak Toranomon Hills v Minatu a vůbec nejvyšší budovou Japonska je Abeno Harukas v Osace s výškou 300 metrů. Vyšší je už jen věž Tokyo Skytree se 634 metry v Tokiu.
Tokio má velké plány a do olympijských her v roce 2020 je v plánu několik mrakodrapů, které nebudou stát v Shinjuku a přesto budou přepisovat rekordy v zemi. Developeři mají velký zálusk na centra Shibuya a hlavně Minato.
Shinjuku dnes
ZDROJ: maps.gsi.go.jp
Více o Shinjuku na našem starším článku Tokijské "Wardy" - Shinjuku.
ZDROJ: realestate.co.jp
Když v roce 2011 zasáhlo město zemětřesení o síle 8,9 magnitude, všechny budovy nad třicet pater se jen zakymácely, prohnuly, ale nespadly. Takže mrakodrapy v Shunjuku také symbolizují schopnost obrany před nepříznivým osudem a hlavně vedoucí postavení v technologiích a inženýrství.
Nishi Shinjuku má velkou symbolickou hodnotu, že si lze jen těžko představit, že na téměř 170 hektarech pozemků, kde nyní stojí mrakodrapy, nebyla v sedmdesátých letech žádná budova. Ano, v té době tu totiž stála čistička odpadních vod Yodobashi. Hlavní úpravna vody pro celé Tokio.
Shinjuku známo jako Nový hostinec
Znaky pro Shinjuku vychází z původního názvu Nová hospoda nebo spíše hostinec. Jednalo se o dřívější zastávku pro obchodníky v době Edo kvůli odpočinku, kteří cestovali mezi Naganem a Edem, dřívějším Tokiem.Po stanovení šógunátu v Edu bylo založeno pět obchodních cest vedoucích do Eda začínajících v Nihonbashi. Díky tomu vznikly okolo cest hostince. Jenomže cesta mezi Nihonbashi a další zastávkou Takaido (dnešní stanice Takaido asi 8,7 km od Shibuyi), kde byl další hostinec, byla podle všeho prý náročná.
Takže mezi Nihonbashi a Taiado byl postaven další hostinec, jakožto zastávka pro obchodníky, kteří měli málo sil. Jelikož šlo o novou stavbu, dostala název Naito-Shinjuku (Naito New Inn).
Jak se ukázalo, toto místo bylo správnou volbou a Naito Shinjuku se stalo prosperujícím místem. Byly zde vystaveny další hostince a budovy, to znamenalo více obyvatel a hlavně žen, které zde pracovaly. Shinjuku zkrátilo svůj název a začal růst jako velký obchodní hub.
Yodobashi
V době Meiji bylo Nishi Shinjuku známo díky čističce odpadních vod Yodobashi, která byla vystavena kvůli modernizaci vodovodního řádu po pandemii cholery v roce 1886.Je to vysvětlováno tím, že se jednalo o vyvýšené místo oproti zbytku Tokijské nížiny. Ale do éry Tasho rostlo Shinjku stále jen jako venkovské město.
Čistička odpadních vod Yodobashi zachycena v roce 1962
ZDROJ: Japan Press Research Institute
Shinjuku se stává novým tokijským centrem
Po zemětřesení označovaném jako Velké Kanto v roce 1923 Nishi Shinjuku uniklo své zkáze. Bylo a stále je seizmicky stabilním místem a kvůli tomu mnoho obchodníků přesouvalo své obchodní aktivity právě sem. Mimo jiné i z Ginzy a Nihonbashi kvůli stále blízké poloze města.Kvůli zvýšené akumulaci lidí bylo vystaveno nádraží, které bylo situováno pro velký počet lidí i automobilů. Od roku 1925 se stalo nejvíce užívaným nádražím v Tokiu.
V třicátých letech se Shinjuku stalo rušným místem se spoustou obchodů, divadel, kin a kaváren.
Východní vstup na nádraží Shinjuku zachycen v roce 1930
ZDROJ: oldtokyo.com
Rok 1933
ZDROJ: buzz24.jp
Druhá světová válka
Ani Shinjuku neuniklo během války bombardování a stejně jako Tokio připomínalo spíše spálená pole. Podle historických záznamů stálo před válkou v Shinjuku 63 295 budov. Po skončení války se jejich počet snížil na neuvěřitelných 6 836. Celý ward byl vypálen do základů a z původních 400 000 obyvatel se populace snížila na pouhých 78 000.Snímek zachycuje spoušť po skončení války v roce 1945
ZDROJ: Mead Art Museum
Foto z letadla v letech někdy mezi 1945-1950
ZDROJ: maps.gsi.go.jp
Vysoký ekonomický růst
V letech 1955 až 1961 Japonsko vstoupilo do období vysokého ekonomického růstu. V šedesátých letech se jeho růst ještě zvýšil. Toto období je označováno jako zlatá šedesátá léta. Podle Wikipedie HDP Japonska v roce dosahovalo 91 miliard dolarů. V roce 1980 už to bylo přes jeden bilión dolarů (1 065 miliard).Taktéž v šedesátých letech vláda rozhodla o decentralizaci tradičních ekonomických hubů v Tokiu v Marunouchi, Nihonbashi a Ginze. Tím začala vznikat nová městská centra okolo velkých přestupních uzlů, jako je tomu dnes. Shinjuku bylo tím, které rostlo nejrychleji ze všech. Urbanistické rozdělení bylo pečlivě plánováno. Stavěly se široké silnice a chodníky, připravovaly se parcely pro kancelářské věže a hotely.
Boom mrakodrapů v 70. letech
Nishi Shinjuku se začalo měnit do dnešní moderní podoby v sedmdesátých letech. Mrakodrapy jsou totiž pro Japonsko relativně nový fenomén, který odstartoval právě v této době. Dřívější pravidla omezovala výšku z důvodu častého zemětřesení. Maximální výška byla pouhých 31 metrů. Ale kvůli čím dál tím více se rozšiřování měst vláda nakonec rozhodla za přísných podmínek výškový limit zrušit.A tak první budovou, která tento limit přesáhla, byla 36patrová budova Kasumigaseki dokončená v roce 1968 ve výšce 156 metrů v Chiyodě. Nicméně tento rekord dlouho nevydržel. Díky nezastavitelnému růstu bylo v Shinjuku postaveno hned sedm budov mezi 1971 a 1979, které tento rekord přesáhly.
První takovou budovou byl první výškový hotel v Japonsku Keio Plaza Hotel, dokončený v roce 1971. Hlavní věž má 178 metrů a 47 pater, druhá věž dokončená v roce 1980 měří 140 metrů.
Stavba Keio Plaza Hotel naproti dnešní radnici v roce 1971
ZDROJ: Tokyo Metropolitan Government
Současně nejvyšší budovou celého Shinjuku je Tokijská radnice. Celého Tokia je to pak Toranomon Hills v Minatu a vůbec nejvyšší budovou Japonska je Abeno Harukas v Osace s výškou 300 metrů. Vyšší je už jen věž Tokyo Skytree se 634 metry v Tokiu.
Tokio má velké plány a do olympijských her v roce 2020 je v plánu několik mrakodrapů, které nebudou stát v Shinjuku a přesto budou přepisovat rekordy v zemi. Developeři mají velký zálusk na centra Shibuya a hlavně Minato.
Shinjuku dnes
ZDROJ: maps.gsi.go.jp
Více o Shinjuku na našem starším článku Tokijské "Wardy" - Shinjuku.
ZDROJ: realestate.co.jp
Nástěnka
Are you feeling irritated because of poor grades i...
09:31 |
30.01
jameswick1...
skoro po dvou letech si zas dovolím jeden spam pří...
10:39 |
10.01
8BB76E1
Japonské slavnosti na Vyšehradě 8.6.2019 - relativ...
19:53 |
08.06
Tyckin
TOP0 článků
Poslední komentáře
Kupuji ho z internetové stránky kimchiclub .cz. Je...
09:32 |
27.04
Vasicek
A odkud kimchi kupujete? A jedná se o opravdu kval...
02:37 |
26.04
Palicka85
Já mám zkušenost s kupováním hotového kimchi. Byl ...
09:05 |
25.04
Vasicek