Opera The Silent Prince [Recenze]

16:00 | 14.08.2016 Morrigan 0
Při příležitosti oslav narozenin thajské královny uvádí Opera Siam International operu The Silent Prince světoznámého skladatele Somtowa Sucharitkula. V následující recenzi se můžete dozvědět více jak o autorovi, tak o samotném představení.
The Silent Prince
The Silent Prince FOTO: Opera Siam International
Složit operu, ve které hlavní hrdina začne zpívat až v posledních několika minutách, je jistě výzva. Somtow Sucharitkul, uváděný jako nejznámější žijící thajský skladatel, kterému se dostalo velkého uznání od mnoha kritiků, se ale této výzvy nezalekl a se svým výtvorem sklidil úspěch po celém světě. Ačkoliv se Somtow narodil v Thajsku, již v útlém věku se i s rodinou odstěhoval do Velké Británie, kde také vystudoval. Posléze se ale rozhodl vrátit se zpět do rodného Thajska, a zde v roce 2001 založil Bangkok Opera Foundation, která uvedla i další Somtowa významná díla jako Madana, Mae Naak a Ayodhya a později i díla evropských autorů. Operu diriguje hudební ředitel Bangkok Baroque Ensemble a dirigent Orpheus Choir of Bangkok Trisdee na Patalung.

Komorní opera The Silent Prince měla svou světovou premiéru v texaském Houstonu v roce 2010 a stejně jako její autor je dítětem dvou velice rozdílných světů. Samotný děj opery je vystavěn zejména na buddhistické nauce, kde se autor inspiroval příběhy Jātaka (tedy příběhy o zrození), které patří k nejstarším a nejrozšířenějším žánrům buddhistické literatury. Hlavní hrdina opery princ Temiya je rozpolcený mezi povinností vůči svému otci a cestou k tomu stát se buddhou. Princ se ale místo rozhodnutí raději uchýlí k mlčení, které neprolomí ani přes prosby a snahy obou svých rodičů. Když jej nakonec jeho otec odsoudí k smrti, princ konečně promluví, aby uchránil poddaného od spáchání smrtelného hříchu vraždy, a odhalí svou pravou identitu jako bódhisattva.

Stejně jako skladatelův život i opera The Silent Prince spojuje dvě tradice, a to západoevropskou barokní operu a východoasijskou estetiku. Při sledování představení plného andělů, bohů či démonů tedy není nouze o barokní dramatičnost a okázalost, ani o rytmy a barevnost jihovýchodní Asie. Divák se tak může kochat nádhernými orientálními kostýmy a choreografií za tónů téměř filmové hudby. Tyto dva aspekty se však navzájem nijak neruší a v žádném případě tato kombinace nepůsobí uměle či šroubovaně. Konec konců mnoho evropských autorů oper se inspirovalo orientální estetikou. Tyto opery však používaly Orient pouze jako kulisu, kdežto The Silent Prince je navíc obohacený o duchovní buddhistický rozměr, což jej dělá vskutku asijskou operou, která je velmi záživná a snadno uchopitelná i pro západní diváky.

Další představení opery The Silent Prince proběhne 17. srpna 2016 v Divadle na Orlí v Brně. Vstupenky lze zakoupit zde.

Trailer k The Silent Prince

ZDROJ: Opera Siam International, thesilentprince.com, youtube.com