Haruki Murakami - Bezfarebný Cukuru Tazaki a roky jeho putovania [Recenzia]

17:00 | 17.12.2014 Debbie 3
Najnovší román od kultového japonského spisovateľa Harukiho Murakamiho sa v Japonsku okamžite stal bestsellerom. Povedzme si niečo málo o unikátnom príbehu Cukuruho Tazakiho.
Haruki Murakami
Haruki Murakami FOTO: japanator.com
Román Bezfarebný Cukuru Tazaki a roky jeho putovania vyšiel v Japonsku v roku 2013 (originálny názov Shikisai o motanai Tazaki Tsukuru to, kare no junrei no toshi) a v roku 2014 sme sa dočkali aj slovenského prekladu tohto diela. V Japonsku si čitatelia len v prvých dňoch zakúpili v predpredaji na internete viac ako 10 tisíc výtlačkov a v deň publikácie stáli pred kníhkupectvami dlhokánske rady. Aj takto je vidno, že je Murakami jeden z najpopulárnejších súčasných autorov Japonska a nie je teda na počudovanie, že sa jeho nový román stal rýchlo bestsellerom.

Keď som pred nedávnom po dlhšej dobe vošla do kníhkupectva len tak, bez úmyslu si zakúpiť nejakú konkrétnu knihu, usmieval sa na mňa slovenský preklad tohto románu. Pokušeniu som samozrejme nemohla odolať a aj napriek tomu, že mám nespočetné množstvo rozčítaných kníh, som si ju kúpila a okamžite sa dala do čítania. Nie som rýchli typ čitateľa, práve naopak, rada si dopriavam pri čítaní čas a pouvažujem na každej idey, najmä ak ide o Murakamiho romány. Tento príbeh je však presne ten typ, ktorý vás núti otočiť na ďalšiu stránku, pretože vo vás vrie túžba rozuzliť zápletku.

Ak mám pravdu povedať, dej tohto románu nie je nijako náročný sledovať a ani sa v ňom veľa akcie neodohrá. Napriek tomu je však zápletka taká silná, že som sa od knihy nedokázala odpútať. Mnoho románov ma na konci vôbec neprekvapí, i keď práve Murakami je presne ten autor, u koho nikdy neviem čo očakávať a koniec si netrúfam ani len odhadnúť. Pri príbehu bezfarebného Cukuruho som však mala niekoľko teórií, no ani jedna sa na konci neukázala byť správna.

Hlavným hrdinom románu je muž menom Cukuru Tazaki, ktorý bol počas gymnázia súčasťou dokonalej partie, v ktorej boli okrem neho ešte štyria ďalší ľudia. Po ukončení gymnázia je však Cukuru z tejto partie náhle vylúčení a sám nevie prečo. To, že sa od neho najlepší priatelia odlúčili privádza Cukuruho na pokraj a rozjíma o smrti. Toto je Cukuru, ktorého nám autor predstaví na začiatku knihy. Dnes má však už Cukuru 36 rokov a stretáva sa so ženou menom Sara. Tej o svojich štyroch priateľoch všetko vylíči a porozpráva jej aj o tom, ako bol z partie bezdôvodne vylúčený. A keďže Cukuruho rany nie sú ani po 16 rokoch úplne zahojené, Sara ho nabáda, aby bývalých priateľov navštívil a zistil pravdu.

Počas románu sa dozvedáme nie len o Cukuruho terajšom živote, ale aj o jeho minulosti. Osobne môj záujem vzbudili najviac časti, kde vysokoškolák Cukuru často diskutuje so svojim jediným priateľom o dva roky mladším chlapcom menom Haida. Tieto kapitoly dodávajú románu úplne nový rozmer a perspektívu, a miestami otvárajú akési prepojenie medzi fikciou a realitou. Kto čítava Murakamiho diela, nebude prekvapený ani sexualitou, ktorá sa v tomto románe nachádza vo veľkom množstve a je určite aj jeho neoddeliteľnou súčasťou.

Ako dopadne Cukuruho osud? Zistí pravdu o minulosti? To si budete musieť prečítať v románe.