Haruki Murakami - Koniec sveta & Hard-boiled Wonderland [Recenzia]

17:00 | 05.01.2015 Debbie 3
Kultového spisovateľa Harukiho Murakamiho určite mnohým netreba predstavovať. Jeho román Koniec sveta & Hard-boiled Wonderland nás zavedie do dvoch rôznych svetov, ktoré si možno nie sú  také cudzie ako by sa zdalo na prvý pohľad.
Haruki Murakami
Haruki Murakami FOTO: vanityfair.com
Romány Harukiho Murakamiho sú bestsellermi nie len v Japonsku, ale aj po celom svete. Jeho diela sa preložili už od 50 jazykov a je považovaný za jedného z najvýznamnejších japonských spisovateľov.

Román Hard Boiled Wonderland and the End of the World vyšiel v roku 1985 (originálny názov Sekai no owari to Hādo-Boirudo Wandārando) a bol ocenený Tanazakiho cenou. Preklad tohto románu v slovenčine nenájdete, zato ho nájdete v češtine pod názvom Konec světa & Hard-boiled Wonderland.

Tento Murakamiho román je jedným z jeho fantastických diel a v jednom so svojich rozhovorov sa spisovateľ sám vyjadril, že najviac vystihuje jeho štýl. Román nám ponúka dva príbehy. Každá nepárna kapitola nás privádza do súčasného Tokia, a dočítame sa o bezmennom hlavnom hrdinovi, ktorý nie je nijako výnimočný, až na svoju prácu. Pracuje totiž ako kalkulátor, čo znamená, že má špeciálnu licenciu na kódovanie počítačových dát. Tento muž prijme jedného dňa obyčajne vyzerajúcu objednávku na svoje služby, ktorá ho však dostane do nebezpečenstva, o ktorom doteraz ani netušil, že by mohlo byť.

Každá párna kapitola nás privedie do fantastického mesta, ktoré je dookola obklopené múrmi a jedinú bránu stáži strážny. Ľudia tu nemajú tiene. Opäť sa však stretávame s akýmsi bezmenným hlavným hrdinom, ktorý do tohto mesta prednedávnom prišiel a bol mu odobratý tieň, ktorý je teraz v rukách strážneho. Stáva sa z neho miestny čitateľ snov a postupne preskúmava celé mesto. Keď sa však opäť stretne zo svojim tieňom, ten ho napáda, aby z tohto mesta spoločne utiekli, a tak sa púšťa do hľadania cesty preč.

Keď som tento román začala čítať, na začiatku som sa cítila veľmi zmätene. Zo začiatku som totiž mala skutočne pocit, že čítam dva príbehy bez akéhokoľvek súvisu. Oba príbehy však boli veľmi napínavé. Príbeh kalkulátora z nepárnych kapitol je plný akcie a je napínavý, zatiaľ čo príbeh čitateľa snov v sebe skrýva plno záhad. V určitom bode mi však oba príbehy začali dávať zmysel. Čo ma teší je, že tento príbeh neostal s otvoreným koncom, ako to Murakami rád vo svojich dielach robí, a že sa celá zápletka nakoniec vysvetlila. Tento román patrí medzi moje obľúbené Murakamiho diela a preto vám ho určite veľmi odporúčam.