Kazuo Ishiguro - Never Let Me Go [Recenzia]

18:00 | 08.12.2014 Debbie 3
Máte radi ázijských spisovateľov? Niekoľkí z nich sú svetoznámi a množstvo ich kníh môžete nájsť aj vo filmovej adaptácii. Patrí medzi ne aj román Never Let Me Go od Kazua Ishigura. Pozrime sa tentoraz na román samotný.
Kazuo Ishiguro
Kazuo Ishiguro FOTO: online.wsj.com
Kazuo Ishiguro sa narodil v Japonsku, v Nagasaki. Keď mal 5 rokov jeho rodina sa rozhodla presťahovať do Veľkej Británie. A práve preto bude tento autor oveľa známejší študentom anglickej literatúry, než tým, ktorí sa vo svojich štúdiách venujú japonskej literatúre. Tento v Japonsku narodený, ale predsa považovaný za britského (aj samým sebou) súčasný autor, sa môže pýšiť nielen mnohými oceneniami za svoje diela, ale aj 32. miestom v rebríčku 50 Najväčších britských autorov od roku 1945, ktorý bol vytvorený časopisom The Times. Medzi jeho dielami nájdete romány, poviedky, ale na svojom konte má aj niekoľko scenárov. Hoci sa sám považuje za britského autora, nie je mu cudzia ani japonská tematika. Napríklad v poviedke Family Supper nájdete zaujímavý príbeh japonskej rodiny a boja medzi tradíciou a moderným pohľadom na život. Ak nemáte radi hrubé knihy a nekonečné strany, ale za to sa radšej zahĺbite do myšlienok a rozmýšľate nad otvorenými koncami, túto 4-stranovú poviedku určite odporúčam.

Prejdime však k románu Never Let Me Go. Bol vydaný v roku 2005 a do filmovej adaptácie bol prevedený v roku 2010 a pri mnohých iných si v ňom zahrala aj populárna herečka Keira Knightley. Keďže však tento jeho román neodráža japonské prostredie, mnohí, ktorí si tento film pozrú, netušia, že sa zrodil v mysli Japonca.

Román Never Let Me Go, ktorý si môžete zakúpiť buď v origináli, teda v angličtine alebo v češtine pod názvom Neopouštěj mě, obsahuje prvky science fiction, no nepatrí medzi tie, kde si užijete fantastické prístroje a futuristické idey. Román je napísaný retrospektívne a rozprávačom je hlavná hrdinka Kathy. Kathy spomína na svoj život v internátnej škole Hailsham, kde žila počas svojho detstva. Hailsham vyzerá ako skvelé miesto, opatrovníci sa deťom naplno venujú a veľký dôraz sa kladie na umenie a sebareflexiu. Najväčším hriechom je fajčiť či piť, pretože tieto veci ničia telo a najväčším potešením študentov je, keď si ich kresby, básne alebo iný výtvor vyberie Madam do svojej výstavy. Už veľmi skoro však zistíme, že nič nie je tak, ako to vyzerá. Jediným vlastníctvom študentov a ich najvzácnejšími pokladmi sú veci, ktoré by väčšina z nás už dávno vyhodila. Staré rozpadnuté hračky, rozgajdané veci a oblečenie, to všetko si študenti školy Hailsham nadšene kupujú na školských trhoch.

Počas románu spoznáme niekoľko postáv, ale počas celého deja nás sprevádzajú tri hlavné postavy. Ruth, najlepšia kamarátka Kathy, Tommy, Kathyn kamarát a neskôr Ruthin priateľ a samozrejme hlavná hrdinka príbehu, Kathy. Ruth je panovačná vodcovská osobnosť. Tommy je chlapec, ktorý ťažko zvláda svoje výbuchy a Kathy je tá pokojná, aspoň sa to tak zdá. Nie je prekvapením, že sa medzi týmito tromi vytvorí akýsi milostný trojuholník.

Dej sa posúva stále smerom viac do sveta, kde už študenti nie sú izolovaní a dospievajú. Neplnia však svoje sny, ako to robí väčšina ľudí. Plnia svoje poslanie, osud, pre ktorý boli stvorení, a ktorý si uvedomili počas svojich školských čias. Sú to totiž klony vytvorené ako darcovia orgánov. Je tu však neistá a chabá možnosť dočasnej záchrany a tou je pravá láska, alebo nie?

Ishiguro nás vo svojom románe privádza k veľmi hlbokej otázke, ktorú si na jeho konci musíme zodpovedať každý sám. Čo to vlastne znamená byť človekom?