Pak Hjongso: Nana za úsvitu [Recenze]

13:00 | 06.10.2020 TerkaS 0
Naivní student Leo se vydává do Thajska a celý život se mu tak obrátí vzhůru nohama. Koho tam potká a co všechno se stane? Všechno vám samozřejmě neprozradíme, ale máme pro vás recenzi.
Nana za úsvitu
Nana za úsvitu FOTO: TerkaS/AsianStyle.cz
Jméno Pak Hjongso vám nejspíše nebude moc povědomé. Je to i tím, že Nana za úsvitu je jeho prvotinou přeloženou do češtiny. Pak Hjongso se narodil v roce 1972 v Chuncheonu v Jižní Koreji. Jeho díla se zpravidla odehrávají mimo Koreu, čímž je rozhodně originální a inovativní. Korejští literární kritici ho proto zařadili hned do několika škatulek. Nyní vyučuje kreativní psaní na Korejské univerzitě. Jeho kratší próza nazvaná Krabi vyšla ve Francii v bilinguální verzi v roce 2016 a odehrává se v Thajsku.

I v dnešní recenzi se budeme věnovat knize, která se převážně odehrává v Thajsku, konkrétně v Bangkoku. Na začátek poznamenám, že kniha není pro slabé povahy. Stěžejním tématem díla je prostituce v Thajsku.

Student Leo se vydává po studiích na cesty a jeho první destinací je Thajsko. Ubytuje se v hotelu a při procházce narazí v jídelně na krásnou dívku. Jmenuje se Phloi. Jak později Leo zdůrazňuje, Phloi je šlapka. Z krátkého pobytu se vyklubou měsíce strávené s Phloi a dalšími prostitutkami v domě, který patří Němci jménem Uwe. Postupně se seznamujeme se spoustou obyvatel ulice Sukhumvit Soi 16. Leo v Thajsku také zkusí, jaké to je kouřit jabu, což je jakýsi druh drogy.

Má sny, ve kterých je lovcem a Phloi je princezna, kterou si vzal za ženu. Uwe Leovi tvrdí, že jsou to vzpomínky na minulý život. Také postupně zjišťuje, kdo kým byl v minulém životě, a naráží i na lidi, kteří ještě neprošli reinkarnací, jelikož žijí teprve svůj první život. Po několika letech se Leo stane jediným přeživším nehody autobusu a rozhodne se do Bangkoku vrátit. Stále je zamilovaný do Phloi, ale i přesto mezi nimi nedojde k žádnému milostnému vzplanutí.

Nana za úsvitu vás zbaví všech iluzí a donutí vás, abyste se zamysleli nad spoustou věcí. Osobně bych knihu chtěla doporučit všem, kteří se jen tak něčeho nezaleknou. Kniha je protkaná všudypřítomnou smrtí, která potkává hned několik postav. V knize se řeší i pohlavní nemoci, zejména AIDS, které postihuje spoustu prostitutek. Nad zážitky prostitutek z dětství se vám bude tajit dech. Zpočátku jsem měla trochu problémy se v knize zorientovat, ale časem už mi zajímavé prolínání času nevadilo. Leo jako hlavní postava mě postupně čím dál tím víc štval svou naivitou a neschopností, až jsem na něj úplně rezignovala a knihu dočítala hlavně, abych se dozvěděla, jak to dopadne s ostatními postavami. Knize dávám solidních 7 bodů z 10.

Četli jste Nanu za úsvitu? Jak se líbila vám?

ZDROJ: library.ltikorea.or.kr