Hirošima je jako fénix. Po 75 letech od atomové bomby bují životem

13:00 | 06.08.2020 VIet Tran 4
O Hirošimě se říkalo, že v místě výbuchu atomové bomby už nic neporoste. Že se lidé odstěhují pryč a zvířata utečou do jiných částí prefektury. Jak moc se tyto vyhlídky mýlily. I přes smutnou minulost dnes Hirošima, 75 let od tragédie, bují životem.
Do Hirošimy jsem zavítal za deště, který podtrhl tíživou atmosféru.
Do Hirošimy jsem zavítal za deště, který podtrhl tíživou atmosféru. FOTO: Viet Tran

Ještě na lodi z Macujamy mi hlavou prolétávala slova spolužáků (rodáků z Hirošimy) o dobách, kdy bylo město v očích skeptiků na odpis. Není se čemu divit. „Chlapeček“, shozený 6. srpna 1945 z amerického bombardéru B-29 Enola Gay, zabil 140 tisíc lidí. Mnozí z nich zemřeli později na následky zranění a nemoci způsobené radiací. A město? Téměř celé lehlo popelem. Proti výbuchu o síle 15 tisíc tun TNT neměly dřevěné a cihlové stavby žádnou šanci. 

Po celou dobu mého studia jsem v Japonsku pátral po všech českých stopách, které bych později mohl zužitkovat v sérii článků v rámci 100. výročí diplomatických vztahů. Torzo někdejšího průmyslového paláce českého architekta Jana Letzla patří zřejmě k těm nejvýraznějším. Aby ne – jako jedna z mála staveb přečkala ničivou sílu atomové bomby a stala se symbolem naděje na světový mír bez nukleárních zbraní. 

Jakmile jsem dorazil k přístavu, naskočil jsem na tramvaj a pomalu se blížil k centru Hirošimy. Industriální budovy se postupně měnily na typicky japonské bytovky, později na obchodní centra a trendy obchody. Pak se mi z okna tramvaje naskytl pohled na cíl mé cesty – Atomový dóm.



Těžko se mi popisují pocity, které ve mně Atomový dóm dokázal vyvolat. První emoce byly jednoznačně negativní – smutek, trošku i děs. Možná té tíživé atmosféře nahrál i silný déšť a vítr, kdo ví. Pomalu jsem obcházel budovu, četl informační desky v angličtině (a znovu zalitoval, že neumím víc japonských znaků), občas vrátil oči zpět na to, co zbylo z Letzlova díla, a snažil se v hlavě všechno zpracovat. Smutek postupně nahradilo smíření, o chvíli později pak… klid? Jo, byl to asi klid. Najednou mi přišel Atomový dóm vznešený, krásný a dostatečně důstojný na to, aby se o něm mohlo hrdě mluvit jako o památníku míru. 

Položil jsem stativ a nafotil několik snímků, zatímco jsem s deštníkem chránil kameru před špatným počasím. Tu a tam kolem mě prošla stařenka nebo proběhli promoklí běžci, jinak v okolí nebyla ani noha. V duchu jsem cynicky poděkoval pandemii, že mě ušetřila před davem turistů a mohl si nafotit vše, co jsem potřeboval, aniž bych musel čekat desítky minut na vyklizení scény. 



Muzeum bylo kvůli koronaviru zavřené, udělal jsem si tedy aspoň malou procházku Mírovým parkem a postupně navštívil zbytek památníků. Třeba mohylu, v níž je uložen popel několika desítek tisíc obětí. „Odpočívejte v pokoji. Stejné chyby se již nedopustíme,“ říkal nápis na obloukovém kenotafu, zatímco se na druhé straně umělého jezírka tyčí Atomový dóm a hoří věčný oheň. 

Přešel jsem most na druhou stranu řeky a věnoval letmý pohled Zvonu míru, kterému dělala společnost jediná vrána. Mou pozornost zachytily rozkvetlé sakury, konějšíc ponurou atmosféru. Vypadaly nádherně i v dešti. 



Stromořadí s růžovými květy mě zavedlo až k Dětskému památníku míru, kde se nade mnou tyčila socha dívky s origami v dlaních – Sadako Sasaki. O jejím osudu jsem si četl už mnohokrát ještě dříve, než jsem vůbec zavítal do Japonska. I tak příběh 11leté dívky, která do své smrti vytrvale skládala papírové jeřáby, neztratil ani po letech nic na své síle. 

Uvnitř prosklených vitrín se nacházely stovky, možná i tisíce papírových origami z celého světa. Všechny nesly stejné poselství – naději ve světový mír. Samotné origami ostatně představuje pro Japonce symbol zdraví a dlouhověkosti.



K večeru už byl déšť ta tam. Do ulic vyšly davy lidí. Mladí, staří, páry. Ulice prozářily cedule restaurací a obchodů, před které vylezli hlasití naháněči a lákali mě na gjózy, rámeny a plejádu dalších pokrmů. Před Okonomijakimurou si mladík udělal menší koncert a během krátké chvíle nashromáždil malý hlouček slečen. Ze všech stran se jsem byl obklopen lidmi, barvami, zvuky a vůněmi. Neodolal jsem a zakončil den v nejbližší restauraci s okonomijaki.

Možná je to ona pověstná japonská houževnatost, možná svou roli sehrála i špetka tvrdohlavosti, ale tohle mělo být ono město na odpis? Jako kdybych místo ohořelého hnízda objevil fénixe.

Dnes, 75 let po dopadu atomové bomby, bují Hirošima životem. A já můžu jen doufat, že tomu tak zůstane napořád.

ZDROJ&FOTO: Vlastní
Odkazy na autora: Instagram, Facebook, Twitter


Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9