Hlavní stránkaCestováníJak je na tom Tokio s dopravou?
Jak je na tom Tokio s dopravou?
Jak jistě mnoho z vás ví, Tokio je hlavním a zároveň největším městem Japonska. Žije zde mnoho lidí a určitě si říkáte, že doprava v takovém městě bude jistě problematická. Pojďme si o tom říci něco bližšího.
Pohled na Tokyo Tower a okolí
FOTO: B Lucava / flickr.com
Pokud chcete v Tokiu někam cestovat, vůbec nepotřebujete auto. Tokio má totiž velice dobře dostupnou dopravní obsluhu a dokonce i nejhustší železniční síť na světě. Není tudíž problém sednout na vlak a odjet. Jezdí to tam i co pár minut, na rozdíl od mnoha dalších zemí.
Začneme ale popořádku. Pokud bychom se jako cestovatelé dostali z ČR do Tokia, tak to s vysokou pravděpodobností bude letadlem. V Tokiu se nachází dvě mezinárodní letiště. Letiště Narita, které se nachází 60 km od centrálního Tokia a létá zde většina mezinárodních linek. Tudíž v našem případě bychom zde doletěli, až na výjimky, také. Druhým letištěm je Letiště Haneda, které se nachází na ostrově na jih od centrálního Tokia, ale přitom je blíže než Narita. Hostí pro změnu většinu domácích letů a moc zahraničních letů zde nelétá.
Jestliže už se v Japonsku nacházíme, tak nejlepším druhem dopravy bude vlak, konkrétně rychlovlak Shinkansen. Většina linek vede právě do Tokia a to jak z Kjóta, tak z Osaky, odkud vám to zabere asi 3 hodiny. Množství linek vede i přímo z Kjúšú, prefektury Niigata a Išikawa. Několikrát denně zde míří i linka až z Hokkaida nebo severovýchodní části Japonska.
Jakmile se dostaneme do Tokia, musíme si uvědomit, že se zde nachází opravdu mnoho vlakových a autobusových linek a také mnoho linek metra. Vlaky a metro jsou ale tím pravým ořechovým pro cestováním po městě. Autobusy přece jen jezdí po silnici. Nejprominentnější linkou v Tokiu je linka JR Yamamote, která vás zavede na většinu důležitých míst ve městě. Všech 13 městských linek metra se nachází po většinou uprostřed této kruhovité linky, popřípadě se napojují na Ginzu a Shitamachi. V Tokiu jsou dvě společnosti metra a to Tokyo Metro s devíti linkami a Toei Subways se zbylými čtyřmi. Mnoho dalších vlakových linek se napojují na nějaké z hlavních stanic linky JR Yamamote.
JR je oficiální zkratka pro Japanese Rail.
Nejdůležitějšími linkami v Tokiu tedy jsou:
Krom společnosti JR East (vlaky) a dvou společností metra se zde nachází i mnoho dalších železničních společností. Tyto společnosti spojují centrum s dalšími částmi Tokia nebo okolními prefekturami. Většinou linky začínají na jedné z důležitých stanic linky JR Yamamote. Těmito společnostmi jsou Tokyu Railway, Tobu Railway, Seibu Railway, Keio Railway, Odakyu Railway, Keikyu Railway a Tsukuba Express.
V Tokiu je velké spektrum možností, jakou si zakoupit jízdenku, ale nedoporučoval bych si kupovat jednodenní jízdenky. Jsou předražené a nevýhodné, navíc na některé linky ani neplatí. Vyplatí se pouze v případě opravdu časté jízdy vlaky a metrem. Raději si kupte normální jízdenky nebo předplacenou kartu. Předplacené IC karty jsou asi nejlepší volbou pro cestování. Není na nich nějaká vyloženě sleva, ale můžete s nimi cestovat nejen po celém Tokiu, ale i v ostatních japonských velkoměstech. Stačí jen přejet kartičkou po čtečce a máte vystaráno. Lze s nimi platit i v některých obchodech. IC karty mají ovšem taky takový maličký háček, jsou zde v Tokiu dva druhy: Suica které koupíte na JR stanici a Pasmo na stanicích, které nepatří pod JR (můžete s nimi jezdit normálně). Navíc osm dalších typů IC karet z jiných velkoměst mohou být využity i na železniční a autobusovou dopravu v Tokiu (jsou to karty Icoca, Kitaca, Toica, Manaca, Pitapa, Sugoca, Nimoca a Hayakaken).
Zde uvedu příklady jednotlivých denních jízdenek.
Musím podotknout, že Japan Rail pass a JR Tokyo Wide pass platí pouze pro JR vlaky a tokijskou monorail („jednokolejku“). Nelze je používat v metru nebo na vlacích jiné společnosti.
Řekl bych, že Tokio má velmi zajímavý a dostupný systém veřejné dopravy a v tomto článku jsem se snažil přiblížit ty nejdůležitější a nejpoužívanější způsoby. Nemusí to nakonec být takový problém, i když pro někoho může být problém, vyznat se v té spletitosti linek a všeho možného i nemožného, ale pravděpodobně nejtěžším úkolem, který před vás bude postaven bude zorientovat se na nějaké z větších stanic. Není vůbec těžké se zde ztratit.
ZDROJ: japan-guide.com
FOTO: Hideya HAMANO / flickr.com
Začneme ale popořádku. Pokud bychom se jako cestovatelé dostali z ČR do Tokia, tak to s vysokou pravděpodobností bude letadlem. V Tokiu se nachází dvě mezinárodní letiště. Letiště Narita, které se nachází 60 km od centrálního Tokia a létá zde většina mezinárodních linek. Tudíž v našem případě bychom zde doletěli, až na výjimky, také. Druhým letištěm je Letiště Haneda, které se nachází na ostrově na jih od centrálního Tokia, ale přitom je blíže než Narita. Hostí pro změnu většinu domácích letů a moc zahraničních letů zde nelétá.
Jestliže už se v Japonsku nacházíme, tak nejlepším druhem dopravy bude vlak, konkrétně rychlovlak Shinkansen. Většina linek vede právě do Tokia a to jak z Kjóta, tak z Osaky, odkud vám to zabere asi 3 hodiny. Množství linek vede i přímo z Kjúšú, prefektury Niigata a Išikawa. Několikrát denně zde míří i linka až z Hokkaida nebo severovýchodní části Japonska.
Jakmile se dostaneme do Tokia, musíme si uvědomit, že se zde nachází opravdu mnoho vlakových a autobusových linek a také mnoho linek metra. Vlaky a metro jsou ale tím pravým ořechovým pro cestováním po městě. Autobusy přece jen jezdí po silnici. Nejprominentnější linkou v Tokiu je linka JR Yamamote, která vás zavede na většinu důležitých míst ve městě. Všech 13 městských linek metra se nachází po většinou uprostřed této kruhovité linky, popřípadě se napojují na Ginzu a Shitamachi. V Tokiu jsou dvě společnosti metra a to Tokyo Metro s devíti linkami a Toei Subways se zbylými čtyřmi. Mnoho dalších vlakových linek se napojují na nějaké z hlavních stanic linky JR Yamamote.
JR je oficiální zkratka pro Japanese Rail.
Nejdůležitějšími linkami v Tokiu tedy jsou:
- Yamamote linka
- Keihin-Tohoku linka - napojuje se ve stanici Shinagawa a odpojuje se ve stanici Ueno
- Chuo/Sobu linka - vede kruhem naskrz, ale je to „pomalá“ linka
- Chuo linka - rychlejší linka vedoucí skrz kruh, spojuje stanice Tokyo a Shinjuku.
- Saikyo linka - vede ze stanice Osaki a napojuje se na kruh přes stanici Ebisu a kruh opouští ve stanici Ikebukuro
- Shinkansen - zastavuje ve stanici Ueno, Tokyo a Shinagawa
Krom společnosti JR East (vlaky) a dvou společností metra se zde nachází i mnoho dalších železničních společností. Tyto společnosti spojují centrum s dalšími částmi Tokia nebo okolními prefekturami. Většinou linky začínají na jedné z důležitých stanic linky JR Yamamote. Těmito společnostmi jsou Tokyu Railway, Tobu Railway, Seibu Railway, Keio Railway, Odakyu Railway, Keikyu Railway a Tsukuba Express.
V Tokiu je velké spektrum možností, jakou si zakoupit jízdenku, ale nedoporučoval bych si kupovat jednodenní jízdenky. Jsou předražené a nevýhodné, navíc na některé linky ani neplatí. Vyplatí se pouze v případě opravdu časté jízdy vlaky a metrem. Raději si kupte normální jízdenky nebo předplacenou kartu. Předplacené IC karty jsou asi nejlepší volbou pro cestování. Není na nich nějaká vyloženě sleva, ale můžete s nimi cestovat nejen po celém Tokiu, ale i v ostatních japonských velkoměstech. Stačí jen přejet kartičkou po čtečce a máte vystaráno. Lze s nimi platit i v některých obchodech. IC karty mají ovšem taky takový maličký háček, jsou zde v Tokiu dva druhy: Suica které koupíte na JR stanici a Pasmo na stanicích, které nepatří pod JR (můžete s nimi jezdit normálně). Navíc osm dalších typů IC karet z jiných velkoměst mohou být využity i na železniční a autobusovou dopravu v Tokiu (jsou to karty Icoca, Kitaca, Toica, Manaca, Pitapa, Sugoca, Nimoca a Hayakaken).
Zde uvedu příklady jednotlivých denních jízdenek.
- Tokyo Free Kippu (1590 yenů) - na den pro všechny linky metra, JR vlaky + Toei autobusy a tramvaje
- Tokyo Subway Ticket (800 yenů) - všechny linky metra, neplatí na JR vlaky, koupíte na obou letištích
- Toei and Tokyo Metro One-Day Economy Pass (900 yenů) - všechny linky metra, neplatí na JR vlaky, lze koupit na stanicích metra
- Tokyo Metro 24-Hour Ticket (600 yenů) - pouze pro společnost Tokyo Metro
- Toei One-Day Economy Pass (700 yenů) - pouze pro společnost Toei
- Tokunai Pass (750 yenů) - všechny JR vlaky v centrálním Tokiu
Musím podotknout, že Japan Rail pass a JR Tokyo Wide pass platí pouze pro JR vlaky a tokijskou monorail („jednokolejku“). Nelze je používat v metru nebo na vlacích jiné společnosti.
Řekl bych, že Tokio má velmi zajímavý a dostupný systém veřejné dopravy a v tomto článku jsem se snažil přiblížit ty nejdůležitější a nejpoužívanější způsoby. Nemusí to nakonec být takový problém, i když pro někoho může být problém, vyznat se v té spletitosti linek a všeho možného i nemožného, ale pravděpodobně nejtěžším úkolem, který před vás bude postaven bude zorientovat se na nějaké z větších stanic. Není vůbec těžké se zde ztratit.
ZDROJ: japan-guide.com
FOTO: Hideya HAMANO / flickr.com
Nástěnka
Are you feeling irritated because of poor grades i...
09:31 |
30.01
jameswick1...
skoro po dvou letech si zas dovolím jeden spam pří...
10:39 |
10.01
8BB76E1
Japonské slavnosti na Vyšehradě 8.6.2019 - relativ...
19:53 |
08.06
Tyckin
TOP0 článků
Poslední komentáře
Kupuji ho z internetové stránky kimchiclub .cz. Je...
09:32 |
27.04
Vasicek
A odkud kimchi kupujete? A jedná se o opravdu kval...
02:37 |
26.04
Palicka85
Já mám zkušenost s kupováním hotového kimchi. Byl ...
09:05 |
25.04
Vasicek