ASIJSKÉ ZÁVODNÍ OKRUHY - Fuji Speedway

18:00 | 20.10.2013 Mei 1
Fuji Speedway (富士スピードウェイ) je motorsportový závodní okruh postavený na úpatí hory Fuji v Oyamě v prefektuře Shizuoka. Postaven byl na počátku roku 1960 a v roce 1976 hostil první závod F1 v Japonsku.
Fuji Speedway
Fuji Speedway FOTO: machu. / flickr.com
V roce 1982 byl okruh použit pro světový šampionát sportovních vozů FIA a pro národní závody. Původně byl okruh řízen Mitsubishi Estate Co.. V roce 2000 pod svá křídla získala okruh ale Toyota Motor Corporation.
 
Formule 1 se na tomto okruhu 30 let neobjevila a až v roce 2007 se sem opět vrátila na Velkou Cenu Japonska. Ta se mezitím konala na okruhu Suzuka vlastněném Hondou. Fuji hostila GP Japonska také v roce 2008 a v roce 2009 se závod opět vrátil na Suzuku.
 
Fuji Speedway je znám svou nejdelší rovinkou v motorsportu. Měří 1,5 kilometrů.
 
Fuji Speedway Corporation byla založena v roce 1963 jako Japan NASCAR Corporation. V počátku bylo v plánu držet okruh ve stylu závodů NASCAR. Dráha byla tedy původně navržena na 4 km vysoce převýšený superspeedway, ale na dokončení projektu nebyl dostatek financí. V roce 1965 si vzala řídící právo Mitsubishi Estate Co. A do okruhu investovala. Projekt byl převeden na silniční okruh a otevřen v prosinci 1965. Na okruhu se vyskytovala také vysoce nebezpečná zatáčka „Daiichi“, která pravidelně vedla k závažným nehodám.
 
Po dvojité smrtelné nehodě v roce 1974, kde se zabili při ohnivé nehodě závodníci Hiroshi Kazato a Seiichi Suzuki, a zranilo se dalších 6 lidí, byla vytvořena nová část trati, která měla těmto problémům zabránit. Toto řešení se ukázalo jako úspěšné. V roce 1966 pak dráha hostila USAC Indy Car, jež vyhrál Jackie Stewart. V roce 1967 se zde pořádal také 24hodinový závod.

FOTO: Jacob Holmén / flickr.com
 
Na okruh se pak na konci roku 1976 dostala také královna motorsportu, Formule 1. Závod byl velmi dramatický, neboť se zde odehrávala bitva o mistrovský titul mezi Jamesem Huntem a Nikim Laudou, potom co se Lauda neúčastnil několika předchozích závodů a vrátil se po strašlivé havárii, při níž málem uhořel (Pozn. red.: můžete vidět ve filmu Rush/Rivalové). Ve strašlivých a děsivých podmínkách pak získal Hunt dostatečný počet bodů a svůj první mistrovský titul. Závod vyhrál Mario Andretti. Niki Lauda ze závodu odstoupil kvůli nebezpečným podmínkám.
 
V roce 1977 se na trati stala nehoda, do které byl zapojen jezdec F1, Gilles Villeneuve. Zemřeli dva diváci, kteří stáli po stranách trati. Po této nehodě Formule 1 opouští Fuji a japonské Velké Ceny se konají na Suzuce. To až do roku 2007, kdy se šampionát opět vrací na Fuji.
 
V roce 2003 byl okruh uzavřen kvůli velké reprofilizaci dráhy pomocí nového designu od německého architekta Hermana Tilke. Okruh byl pak otevřen 10. dubna 2005. Dne 30. září 2007 se na okruh vrátila Formule 1, ovšem za okolností podobných Fuji Grand Prix v roce 1976. Závod byl spuštěn v silném dešti a mlze a prvních 19 kol se odjelo za safety carem. Závod vyhrál britský jezdec Lewis Hamilton.
 
Okruh také hostila festival NISMO pro historické závodění Nissan. Od převzetí a rekonstrukce v roce 2003 se akce konala na okruhu TI. Festival se na Fuji vrátil v roce 2005. Dále se na okruhu koná Toyota Motorsports Festival. Kromě motorsportu hostí Fuji tkaé hudební festival Udo.
Okruh Fuji Speedway hostila dále závody jako WSC, Formule 2, JSPC, Formule 3000, Le Mans Prototype, JGTC, Formule 3, Formule Nippon, Super GT či Super Taikyu.
 
Okruh se také objevuje v japonském dorama Engine jako místo pro závodní scény a smyšleného závodu Regulus Cup. Trať se objevila také v epizodě 11. řady britského automobilového pořadu Top Gear.

FOTO: machu. / flickr.com 

ZDROJE : wikipedia.org, fsw.tv, formula1.com
 

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9