Nahota v korejském umění

18:24 | 13.02.2013 Peťul_TripleS 0
Výstava Lotte galerie představuje veřejnosti zásadní nahé obrazy významných moderních korejských umělců.
Lotte
Lotte FOTO: hancinema.net
Obrazy nahých žen byly v prvních dnech moderní Koreje na veřejných výstavách a v publikacích zakázány: Když deník otiskl příběh korejského malíře, který vyhrál japonskou uměleckou cenu v roce 1916, vyšlo to bez fotky. V poznámce redakce bylo napsáno: „Fotografie obrazu nemůže být publikována, protože představuje nahé ženy.“

Malba malíře Kim Kwong Hoa představující dvě sedící nahé ženy byla považována za první akt moderního korejského umění.

Zatímco nahota byla spojena s hanebností v konzervativní společnosti Koreje, byl to stálý prvek v moderním a současném korejském umění. Výstava Lotte galerie tento měsíc ukazuje, jak se nahé obrazy v Koreji vyvíjí od doby, kdy byly představeny jako západní umění.

„Už je to téměř 100 let od doby, co byly akty zavedeny v korejském umění,“ řekl Seong Yoon Jin, kurátor výstavy. Výstava představuje 50 hlavních aktů nakreslených od roku 1930 do 2000, které jsou pak následně rozděleny do dvou časových období - před a po roku 1960.

Rok 1960 byl významným mezníkem ve stylu nahých obrazů. Existuje jen málo aktů nakreslených před rokem 1960. Umělci následovali akademický styl západních aktů a někteří se dokonce pokusili vytvořit si během bouřlivých let vlastní styl.

Po roce 1960 se umělci snažili odpoutat od akademického stylu a začali experimentovat s různými styly. Spekulovalo se, že je jen 50 nahých děl vytvořených před korejskou válkou, jedním z nich je dílo Lee In Sunga „A Nude in Green Background“ (Akt na zeleném pozadí).

Lee In Sung byl uznán jako geniální malíř během 30. a 40. let minulého století, kdy byla Korea pod japonskou koloniální nadvládou. Jeho akt je považován jako reprezentace jeho nezávislého stylu, který se vyvinul v době, kdy japonský vliv v umění byl velmi silný.


„Wife“ - Kwon Ok Yeon (1951)

Jsou tu i některé obrazy, které byly vytvořeny během korejské války, jako například „Wife“ od malíře Kwon Ok Yeon a „Female Nide“ od Lee Lima.

Podle kurátora výstavy malíř Kwon Ok Yeon ztvárnil svoji nahou ženu během jejich svatebního výročí v roce 1951. Kwon Ok Yeon si vypůjčil barvy od svých kamarádů umělců a použil uhel k vytvoření tmavších stínů a kousek skla jako palety.

Zatímco nahé obrazy byly v Koreji stále považované za ostudné, moderní obrazy mají jiný styl a smysl odlišný od těch starých erotických „chunhwa“ obrazů z éry Joseon. „Chunhwa obrazy jsou cíleně zaměřeny na sexualizaci snímků, zatímco akty respektují lidské tělo jako takové,“ řekl kurátor.

Malby provedené po roce 1960 mají jiný styl zachycení křivek ženského těla nebo jej dokonce zjednodušují. Lee Man Ik ve svém díle z roku 1995 ztvárnil ženské tělo v geometrické podobě, což připomíná ilustraci.


„A Nude“ - Kim Heung Su (1980)

Kim Heung Su vytvořil rovnováhu mezi ladnými křivkami nahé ženy s geometrickými tvary ve své malbě z roku 1980. Použil ženskou nahotu jako hlavní téma jeho uměleckého díla, neboť jej přitahují „krásné křivky ženského těla a jejich zobrazení“.

Výstava nabízí speciální akty, které vyprávějí své vlastní příběhy, jako například dílo Han Mooka nebo ztvárnění tělesně postiženého umělce Son Sang Kiho se svou milenkou.

Výstava „Korejské moderní a současné akty“ potrvá až do 20. února v Lotte galerii v Soulu.


FOTO & ZDROJ: koreaherald.com

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9