Korejská posedlost dokonalostí už není v kurzu!

14:00 | 04.04.2019 TerkaS 2
Báze pod make up, rozjasňovač, pečující olej, korektor... A mohli bychom pokračovat. Nad obsesí make upem spojené s absurdními stereotypy se zamýšlejí ženy po celé Koreji a nehodlají se tomuto trendu nadále podřizovat.
Tolik kosmetických produktů... Opravdu je to potřeba?
Tolik kosmetických produktů... Opravdu je to potřeba? FOTO: screenshot z YouTube
Po měsících přemítání Shim Jung-hyun, 26letá korejská YouTuberka známá díky svým tipům ze světa krásy, oznámila svým odběratelům, že přestane točit návody, jak na líčení, tipy, jak pečovat o pleť a rozbalování nové kosmetiky.

"Již nejsem šťastná s přehnaným líčením, které mě nijak nenaplňuje," řekla Shim ve videu. "Značně jsem snížila čas, který trávím nanášením make upu. A během ušetřeného času se věnuji sobě, i když je to třeba jen 10 minut, a dělá mě to den ode dne šťastnější a šťastnější."

Shim, jež má necelý půl milion odběratelů na YouTube, není jedinou osobou revoltující proti stereotypům v make upu a normách krásy. Mladé Korejky rozbíjejí svůj make up, stříhají si dlouhé kadeře a odhazují podprsenky. Již na začátku roku 2018 sdílely online fotografie čerstvých sestřihů "na ježka" a rtěnek rozmašírovaných na kousíčky společně s hashtagem #RemoveTheCorset (Sundejme korzet). Tento korzet není doslovně pomůckou pro dosažení útlého vosího pasu, v tomto kontextu je alegorií přísných standartů krásy korejské společnosti, jež jsou zaměřeny především na ženy.

Jižní Korea se proslavila svou posedlostí perfektním vzhledem a vzkvétající make up kulturou, jíž se přezdívá K-beauty. "Je mezi top 10 globálními kosmetickými trhy, odhad obratu za rok 2017 činí přes 13 bilionů dolarů (300 bilionů Kč)," odhalil Mintel, agentura tržní inteligence. Jižní Korea je "hlavním městem plastických operací světa", jak bylo řečeno v článku Business Inside, v němž byl uveden počet procedur provedených každý rok právě v Koreji. Ženy vyškatulkované od hlavy k patě jsou v korejských městech úplně běžným jevem. Některé ženy ale upozorňují, že to není zcela jejich rozhodnutí.

"Jakožto žena žijící zde, v Koreji, jste určitě alespoň jednou musela zaslechnout: "Make up je o mravech!'" řekla Shim. "Když jdu ven bez make upu, cítím se opravdu, jako bych postrádala běžné mravy."

Stereotypy, jak by se ženy měly oblékat, jsou tak rozšířené, že v listopadu předešlého roku z jedné pobočky Yogerpresso, korejského řetězce prodávajícího kávu, vyhodili pracovnici hned první den v práci, protože přišla nenalíčená a měla vlasy ostříhané nakrátko. Příběh této ženy se stal virálním na sociálních sítích a společnost se nakonec musela omluvit, ale tento incident byl připomínkou převládajícího přístupu, že ženy se musí podřídit daným standartům krásy, aby mohly být přijaty.

"Například v kancelářích jsou na ženy uvalena všelijaká předpotopní kritéria ženskosti - jako třeba make up, dámské oblečení a z chování třeba usmívání se a starání se o druhé - což jsem považovala jako nutné se naučit, abych zapadla do světa dospělých," řekla Kim Ji-soo, korejská dvacátnice pracující v oblasti financí.

Požadavky podřizovat se danému trendu po ženách jsou tak přísně, že je pro ně vymyšlený i pojem, který popisuje úsilí vynaložené do přiblížení se tomuto ideálu - kkumim nodong, což znamená něco jako šlechtící práce. Spadá sem i nenošení brýlí, což bylo horkým tématem v dubnu přechozího roku, kdy Lim Hyeon-ju, moderátorka stanice MBC, měla brýle během vysílání.

"Existovalo nevyřčené pravidlo proti nošení brýlí v práci," řekla Lim v jednom interview. "I po zakoupení brýlí jsem je zpočátku nemohla nosit, protože jsem se bála, co si diváci pomyslí. Bála jsem se, že řeknou, že se nechovám profesionálně."

Společenský nátlak vypadat "hezky" nyní ovlivňuje nejen dospělé ženy. V roce 2015 v reklamě na školní uniformě hráli velice štíhlí modelové, kteří na sobě měli něco jako korzetové bundy a sukně, které údajně shazují kila. Dostalo se jí bouře kritiky za propagování nerealistického vzhledu těla dospívajícím dívkám. Pak tu máme make up pro děti. Ano, slyšíte správně, i tohle existuje. 

"Vídám dívky ve věku 11 nebo 12 let v obchodech s kosmetikou, které mají nanesený kompletní make up," řekla Kang Do-yeon, osmnáctiletá středoškolačka z Incheonu. Kang, která začala makeup nosit na začátku studia střední školy, uvedla, že skoro všechny její spolužačky nosí BB krém (krém, který zakrývá nedostatky na obličeji) a lesk na rty, zatímco dívky, které se nestihnou namalovat zakrývají své obličeje maskami. Hned několik korejských médií uvedlo, že trh s kosmetikou pro teenagery vzrůstá pravidelně o 20 % měsíčně. Podle Green Health Solidarity, skupiny zastupující konzumenty, asi 74 procent začínajících středoškoláků někdy použilo barevnou kosmetiku jako třeba rtěnky či oční stíny.

Již pět let zpátky studie Ženské univerzity Sookmyung v Soulu vypověděla, že více korejských dívek začíná používat make up dříve: 43 procent studentů sedmé třídy uvedlo, že se začali malovat na základní škole, v porovnání oproti sedmi procentům maturantů jde o šokující fakt. Popularita kosmetiky u nezletilých se odráží i v počtu make up video návodů v korejštině pro děti, ve kterých často vystupují děti samotné. Některé ženy říkají, že už toho bylo dost.

Hnutí Remove-the-Corset hraje do karet vzrůstající zájem o ženská práva a feminismus. Korejské hnutí #MeToo nastavilo zrcadlo útrpné kultuře sexuálního násilí. V létě roku 2018 se konaly razie proti zločinům se špehujícími kamerami (natáčení žen bez jejich svolení či vědomí), které se staly největšími ženskými demonstracemi v historii země. Problémy jako veliké rozdíly v platech (třetí nejhorší mezi zeměmi v Organizaci pro hospodářskou spolupráci a rozvoj) jsou v médiích na pranýři dennodenně. A nespočet vedoucích stěžejních bank byli potrestáni či nařknuti ze záměrného diskvalifikování žen ucházejících se o práci, aby mohli najmout muže. Tento kulturní zvrat přikládá do kotle pozornosti, že vysoké nároky Korejců na krásu mohou být další formou diskriminace.

Shim, beauty vloggerka, se také věnovala polemizování o tomto kultu krásy. "Musela jsem každý den strávit asi hodinu líčením," řekla Korea Exposé. Ale poté, co se přiučila dalším feministickým problémům, váhala: "Je to fakt pro mé vlastní uspokojení?" Pořád pro ni ale nebylo lehkým rozhodnutím přestat dělat to, co ji proslavilo. "Nejprve jsem se bála o své odběratele," řekla. "Pokud tito odběratelé odejdou, bude mít můj kanál ještě smysl?" Shim opravdu překvapilo, kolika pozitivních komentářů se jí dostalo. V jednom komentáři zaznělo: "Poslední dobou jsem hodně přemýšlela o sundání svého korzetu. Déle se před školou vyspím, protože už nenosím oční stíny, ani linky. Je to tak výhodné. Upřímně ti fandím. Jsi báječná."

Další ženy také zakročují. Video nazvané Nejsem pěkná od Liny Bae, další korejské YouTuberky, se minulé léto stalo hitem. Objevují se v něm nenávistné komentáře mířené na její vzhled, přičemž si ona nanáší radikální make up. Kanonáda pokračuje, i když je už namalovaná, což značí, že těmto poznámkám nemůže uniknout ani po vynaložení takového úsilí. Poté si Bae makeup odlíčí a poprvé se ve svém videu usměje, obrazovka zčerná a objeví se na ní zpráva: "Nejsem pěkná. Ale je v pohodě nebýt pěkná." Některé ženy hnutí kritizují, že jde o další hnutí kritizující "nošení korzetu" těch žen, které chtějí být krásné. Říkají, že líčení, natáčení vlasů a nošení sukní či podpatků musí být vykonáno ze svobodné vůle a pro vlastní potěšení, ne jen protože to tak chtějí muži či kvůli patriarchii.

Min Suh-yeong, kreslířka komiksů, jež se proslavila komiksy o feminismu, tvrdí, že krása znamená být tím nejlepším člověkem, jakým může být - což pro ni zahrnuje zesvětlování vlasů, vkusné oblékání a silné líčení očí. "Fakt se mi líbí být hezká," napsala na svůj blog. "Chci ukázat, že někdo, kdo je veřejně znám jako feministka, může mít dobrý život. Abyste toho dosáhli, není přirozené chtít používat vše, co mám jako žena, jako člověk?" Zastánci hnutí si přesto stojí za tím, že cílem je uniknout pojetí krásy samotné. "Nemyslím si, že problém korzetu se vztahuje jen na make up, dlouhé vlasy či dámské oblečení jako sukně," řekl jeden uživatel na Twitteru. "Pokud neporušíme předsudek, že ženy jsou krásné, či že ženy by měly být krásné, tato debata o odhození korzetu nikdy neskončí." Kang, zmíněná vysokoškolačka, řekla, že je to také o změně smýšlení, aby jedinec nebyl tak ovlivněn zevnějším vzhledem a společenským normám. "Pokud bych vyrůstala na místě bez tolika předsudků o vzhledu, nebyl by můj celkový pohled na život také jiný?" řekla.

Podívejte se níže na video, které se tomuto tématu věnuje, a napište nám svůj názor na toto téma.



ZDROJ: koreaexpose.com

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9