Osamu Tezuka I.
Osamu Tezuka je vnímán jako jedna z nejvlivnějších postav ve světě mangy. Je tvůrcem legendárních komiksů jako Astro chlapec či Black Jack. Pokud se o svět mangy zajímáte, toto jméno by vám rozhodně nemělo ujít.Takarazucká revue
Osamu se vydává na profesionální dráhu
Prostřednictvím této mangy veřejnosti předvedl svou unikátní filmovou vypravěčskou techniku, jak můžete výše z ukázky sami vidět. Díky této technice se dokázal čtenář do děje o to víc vžít. Tezuka se stal hvězdou mangy a pravděpodobně v tomto okamžiku odstartoval zcela nový příběh manga žánru.
Mnohé z Tezukových raných prací byly ovlivněny jeho názorem na válku, mír a lidskost. Astro chlapec původně nebyl robotickým superhrdinou. Byl to osamělý nesmělý chlapec, kterého opustil vědec, profesor Tenma. Astro chlapec byl vytvořen jako náhrada za profesorova syna, který umřel během autonehody. Nakonec se profesor Astro chlapce zbavil, když si uvědomil, že robot nemůže nahradit skutečnou bytost.
Stěhování do Tokia a založení ateliéru Tokiwa
Podoba ateliéru Tokiwa
Tezuka se stal nadmíru žádaným a měl rozpracovaných tolik mang, že musel požádat místní manga umělce o pomoc. Přestože se od něj tito mladí umělci mnoho naučili, nedalo se to tímto způsobem dlouhodobě řešit, proto v roce 1957 pronajal dům, který proměnil ve studium. Také najal výtvarné asistenty a agenta, který měl jednat s jeho editory. I navzdory svému vytíženému rozvrhu si našel čas na čtení filmových magazínů. Byl vášnivým fanouškem filmů. Podle recenzí a článků odděloval ty filmy, které chtěl vidět pouze kvůli příběhu a ty, o které se zajímal pouze kvůli kinematografii. Dokonce si vypočítal dobu promítání filmů a vytvořil plán, díky kterému se mohl přesouvat z jednoho kina do druhého, jen aby spatřil ty scény, které jej zajímaly. Tímto způsobem dokázal spatřit až neuvěřitelných 350 filmů za rok.
Dvě setkání, která ovlivnila jeho život
Osamu obrátil svou pozornost ke svému dalšímu snu, vytvoření vlastního animačního studia. V roce 1960 vybudoval na okraji Tokia vlastní domácí studio.
Série Astro chlapce byla úspěšná hned po odvysílání první epizody. Tento seriál zaujal dokonce i kupce americké společnosti NBC, kteří tehdy vycestovali do Japonska. Byli tímto anime natolik ohromeni, že byli přesvědčeni, že musí pocházet z produkce americké společnosti. O to víc byli překvapeni, když zjistili, že se jedná o japonskou produkci. Kontaktovali Muši Production a brzy na to Tezuka učinil svou první cestu do zahraničí, do Spojených států. V New Yoku s NBC podepsal smlouvu a od září roku 1963 byl Astro chlapec vysílán i na amerických televizních stanicích. Během své cesty do Ameriky následujícího roku měl Osamu možnost setkat se Waltem Disneym.
Ačkoli toto setkání bylo krátké, bylo to něco, na co vzpomínal po zbytek svého života. Disney Tezukovi řekl, že zná Astro chlapce, a že doufá, že bude v budoucnosti moci vytvořit podobné dílo. Z tohoto prohlášení byl Tezuka opravdu šťastný a cítil se náležitě hrdý. Jako by toho nebylo málo, na začátku roku 1965 dostal dopis od známého filmového režiséra Stanleyho Kubricka, který mu nabídl, aby se připojil k jeho produkčnímu štábu jako scénograf. Ačkoli byl Osamu nadmíru polichocen touto nabídkou, znamenalo by to, že by se musel na rok přestěhovat do Londýna, což v té době nemohl udělat, proto jeho nabídku odmítl.
Jeho produkční studio bylo v šedesátých letech na rozkvětu. Mělo na 400 až 500 zaměstnanců a Tezuka postavil další dvě studiové budovy. Jeho spolupráce s NBC ovšem záhy skončila, když se nedokázali dohodnout na konceptech děl. Až do roku 1971 Muši Production vyráběla filmy a seriály podložené Tezukovou manga prací, po tomto roce ovšem došlo ke zlomu a začala pracovat i na dílech odlišných autorů. Tezuka se cítil být zrazen společností, kterou považoval za vlastní dítě, a odstoupil ze své pozice generálního ředitele.
O jeho druhém tvůrčím období si povíme v dalším článku.
ZDROJ: japanfocus.org, wikpedia.org, tezukainenglish.com