Po stopách Děvčete z Ta-panu [Rozhovor]

17:30 | 30.12.2016 Erik 0
Na sklonku roku vydala čínská zpěvačka Feng-yűn Song s jazzovou kapelou Trio PUO nové hudební album Děvče z Ta-panu. Při této příležitosti vznikl i tento rozhovor o skvělých písních, které na něm najdete, Roku Kohouta i vzpomenutí na čínskou operu.
Portrét Feng-yűn Song
Portrét Feng-yűn Song FOTO: Michal Němec
Jaké je hlavní téma nového CD a proč dostalo název Děvče z Ta-panu?
Nové album Děvče z Ta-panu je desetiletá deska, nese nejlepší výběr z našich koncertů od roku 2007 až do 2016. Jsou to nejkrásnější písně z Číny a Asie v jazzové a šansonové úpravě.

Liší se nějakým způsobem od Vašich předchozích alb?
Liší se podstatně, především přibyly roky a život se posunul. Hudba je kultura, zraje časem. Toto nové a v pořadí druhé album s Triem PUO je hudebně velmi barevné, bohaté. Jsou tam jasné inspirace z východních hudebních tradic, z mé rodné Číny, z mé milované Tibetské náhorní plošiny a sibiřských národů. Protipól vytváří hudební doprovod západního jazzu a šansonu. Občas zajiskří i evropskou klasikou, zavoní nádechem barokní i renesanční hudby. Lidé, kteří to slyšeli, říkají, že je to pravá hudba dvacátého prvního století.
 
Která skladba z nového alba je Vám nejbližší, kterou máte nejraději?
Velmi těžko to říct. Každá skladba od zrodu až do současné podoby prochází zajímavým až vizionářským procesem. Po natáčení ve studiu mi třeba dlouho zněla píseň Růže, a nedala mi spát píseň Záře, jediná na této desce, pro kterou jsem přinesla hudební motiv s jistým duchovním rozměrem. Vzniklo to po mé druhé cestě a pobytu v čínských zenbuddhistických klášterech.


Přední strana nového CD alba / foto Michal Němec

Podle čeho vybíráte tradiční písně, které následně převádíte do jazzové či šansonové úpravy?
Hudební úpravu dělají hudebníci kapely, a především skladatel a pianista Marek Novotný. Dvakrát byl na stáži – studiu jazzové hudby a kompozice v zahraničí, v Norsku a poté v USA. Má zkušenosti z lidové hudby, také vzdělání z klasického zpěvu.
Písně si vybírám první a přinesu kapele, podle výrazové barevnosti, dynamiky, lyričnosti i rytmiky. Marek udělá základní harmonii, a pak se to krystalizuje během zkoušek i živého hraní na koncertech: kontrabasista Petr Tichý podbarví harmonicky i barevně, stejně tak i bubeník a perkusista Jaroslav Kořán dokreslí zvukovou a dynamickou atmosféru. Musím zejména poděkovat skvělému houslistovi, našemu hostu na CD, Martinovi Zbrožkovi za jeho krásné hudební tvůrčí příspěvky na novém albu. 
 
Kdy vznikla Vaše jazzová kapela Trio PUO a co stálo za jejím zrodem? Co vlastně znamená její název?
Před tím jsem hrála intenzívně několik let s jinými kapelami pevné písňové formy. Toužila jsem po hudebním seskupení, které umožňuje tvůrčí prostor pro svobodnější hlasové a pěvecké vyjadřování. Potkala jsem skvělé české jazzmany, a tak při první zkoušce na pražské Pohořelci vznikl název PUO Pohořelecký Umělecký Orchestr.

Kdy a kde Vás budeme moci v nejbližší budoucnosti vidět opět na živo při hudebním vystoupení?
Na blížícím se hudebním festivalu Songfest.cz 2017 zahraji s Triem PUO celé koncertní turné v deseti městech v Čechách i na Moravě: od Příbora 26.1. přes Olomouc 27.1., Brno 28.1. do Znojma 29.1. Pak pokračujeme 2.2. v Hradci Králové, 3.2. v Písku, 4.2. v Českém Krumlově. Poslední víkend začíná v Jablonci 8.2., 9.2. v Plzni a 11.2. v sobotu to završíme v pražském Paláci Akropolis. Všechny scény najdete na www.songfest.cz.

Zleva Martin Zbrožek - housle, zpěv, Petr Tichý - kontrabas, Feng-yűn Song - zpěv, Jaroslav Kořán - bicí, perkuse, Marek Novotný - klavír / foto Tomáš Bogner

Krom zpěvu také pořádáte terapie hlasem a dechem. Jak tyto terapie probíhají, co si pod tímto pojmem můžeme představit?
Jsou to autoterapeutické semináře a kurzy, na kterých učím lidi, jak vědomě a efektivně dýchat a používat svůj hlas. Dech a hlas jsou propojeny s energetickým prouděním a tak správné dýchání ovlivní přímo naše psychosomatické zdraví.

Nestýská se Vám občas po pekingské opeře, kterou jste v mládí studovala?
Ano, obor, který děláme s láskou a mnoho let, se často stane závislostí. Postesklo se mi, když jsem letos v červnu navštívila v Pekingu Operu, kochala jsem se velkolepým představením tradičního repertoáru školy Šang v podání mé učitelky paní Šang Chuejmin (Shang Huimin). Tehdy jsem si intenzívně uvědomila, odkud, a až kam jsem se dostala.

Rok Ohnivé opice se už nachýlil ke konci – co přinesl Vám?
Rok Opice byl extra intenzívní rok, pro mě osobně znamenal obrovské katarze a to ve mnoha oblastech. V osobním životě i v pracovní sféře přišly velké výzvy, které mě velmi znejistily, až to bolelo. Tam, kde člověk spoléhal na cit, chtělo naopak přidat rozum, a tam kde vládl rozum, vyžadovalo vyvažování citem. V každém případě krize jsou skryté šance. Co člověka nezabije, posílí.

…a brzy začne rok Ohnivého kohouta, který opět uvítáme na nadcházejícím Songfestu.cz. Ohnivý kohout byl ale v Evropě symbolem požáru. Máme se bát?
Na Songfest.cz 2017 – Vítání roku Kohouta mezi velmi pestrým programem uvádíme i pantomimické představení Legenda o Hořícím Peří od divadelního souboru Sacra Circus. Legendární pták Fénix se vzkřísil z ohně, nabral novou svěží sílu k životu.
 
Moc děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho osobních i hudebních úspěchů v nadcházejícím roce 2017!

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9