Legenda o Bílém hadovi nadchla diváky v Plzni

18:00 | 16.07.2015 TerryALS 2
Slavná pekingská opera poprvé vyrazila s tímto představením za hranice Číny a rovnou do Česka! Mnoho zajímavých informací nám prozradil přímo vedoucí delegace pan Wang, který byl tak hodný a poskytl krátký rozhovor.
Hlavní postava - Bílý had
Hlavní postava - Bílý had FOTO: TerryALS
Tento měsíc měli diváci v Plzni jedinečnou příležitost zhlédnout vystoupení věhlasné pekingské opery. Soubor Tianjin Peking Opera, který čítá neuvěřitelných osmdesát členů, představil v rámci akce Čína dnes 2015 operu s názvem Legenda o Bílém hadovi. Tato opera kombinuje excelentní pěvecké výkony hlavních postav, bojové umění a práci živého orchestru.  Vše doplněno krásně zdobnými kostýmy.



Příběh, který tato opera vypráví, je v Číně obecně velmi známý a populární. Ústně se šířil ještě před dynastií Ming, ve které vznikla jeho první sepsaná podoba. V Plzni byla představena její zkrácená verze: Magická bytost (žena) Bílý had se zamiluje do člověka a ožení se s ním. Žárlivý mnich ale Xu Xianovi prozradí, že je jeho žena ve skutečnosti had a dá mu nápoj s realgalem, který ve svátek dračích lodí ženu promění do její skutečné podoby. Po napití se žena skutečně v hada promění a muž ze šoku umírá. Bílý had se tedy rozhodne vybojovat si cestu na horu Kunlun a získat lék,který ji přivede manžela zpátky. Na cestě jí pomáhá její sestra Zelený had. Xu Xian se mezitím probudí a od mnicha se dozví celou pravdu o své ženě. Mnich doufal, že ženu opustí, ale Xu Xian se vydává na horu za manželkou, aby poprosil o odpuštění. Oba se setkají na úpatí hory poté, co po boji Bílý had porodí Xu Xianovi syna. Manželé se udobří, ale Zelený had přísahá, že když Xu Xian Bílého hada opět podvede, tak ho zabije svým mečem.

Příběh této opery je mnohem komplexnější a podrobnější. Celou verzi si můžete přečíst na stránkách projektu Plzeň 2015.



Před samotným vystoupením jsem měla možnost si s pomocí překladatele krátce popovídat s panem Wangem, vedoucím celého souboru, o tom, jak toto představení přizpůsobili zahraničním divákům, délce příprav a změnám, které pekingská opera za poslední roky podstoupila.

Došlo k nějakým úpravám co se vystoupení či děje týče pro představení v ČR?
V Číně je tato opera zhruba dvě a půl hodiny dlouhá. Aby zahraniční diváci ději lépe porozuměli a více se do něj vžili, rozhodli jsme se vystoupení zkrátit, začlenit do něj více pohybu a méně zpěvu. Jazykovou bariéru jsme poté překonali titulky nad jevištěm.

Jak dlouho trvá, než se připraví zcela nové vystoupení?
Celková příprava pro Českou republiku trvala šest měsíců. Jde o první vystoupení, které máme v zahraničí.

Proč jste vybrali zrovna tuto operu?
Zpěv pekingské opery je velmi zvláštní. Jde o poklad čínského národa, který jsme se rozhodli přiblížit i Čechům. V představení Legenda o bílém hadovi najdeme to nejlepší z pekingské opery – zpěv, tanec, bojové umění a orchestr. V Číně jde o velice známý příběh.

Proč jste si vybrali pro své první zahraniční vystoupení právě ČR?
Zvolili jsme jí jako vstupní bránu pro čínskou operu do světa a to díky projektu Plzeň 2015, za spolupráce Čínské federace literárních a uměleckých kruhů.

Použité kostýmy jsou opravdu nádherné. Jsou šité na míru jednotlivým hercům? Jak dlouho přibližně trvá, než se takový kostým vytvoří?
Kostýmy pro hlavní postavy jsou šité na míru přímo pro jednotlivé herce. Vedlejší role mají kostýmy vytvářené hromadně. I přesto trvá výroba jednoho kostýmu přibližně jeden rok a tento čas neobsahuje čas potřebný pro výrobu ozdob do vlasů. Vše je totiž vyráběné a vyšívané ručně, od kostýmů a ozdob až po boty a další dekorace. Vždy tedy trvá přibližně rok až dva, než se představení může uvést. Líčení před samotným představením poté trvá téměř dvě hodiny.

Změnila se nějakým způsobem čínská opera v poslední dekádě?
V minulosti měl na jeviště přístup i pomocný personál, který přinel hercům vodu, ručník nebo měnili scénu. Ted´ se toto děje na jevišti při ztlumeném osvětlení nebo za zataženou oponou, aby diváka tyto změny nerušily a nepřerušovaly děj.
Samotná opera je uzpůsobena moderní generaci, aby byla více přijímaná současnými diváky. Například muž mohl mít v minulosti více manželek. To není v dnešní době možné, a tak se snažíme podobné negativní vlivy z opery vyřadit. Dříve se také například platilo za délku představení; čím delší hra byla, tím dražší byl lístek. V současné době mají diváci velký výběr zábavy, a tak jsou opery maximálně dvě hodiny dlouhé s tím, že obsahují jen ty nejvýznamnější části.

Je nějaký rozdíl v reakcích diváků v Číně a zde v ČR?
Největší rozdíl je v tom, jak čínští diváci reagují na momenty v opeře. Příkladem může být zpěv. V Číně zatleskají s obdivem v momentě, kdy herec dosáhne určité výšky či zazpívá velmi těžkou část. V Čechách lidé tleskají až po těchto momentech, ze slušnosti. Čínští diváci vědí, jak náročný zpěv v určitých částech je a okamžitě reagují, když je herec zvládne zazpívat. V Čechách se zdá, že vnímají představení jako kulturu, ne tolik jako druh umění.

Děkujeme mnohokrát za rozhovor a doufáme, že budeme mít v budoucnosti příležitost shlédnout v České republice i další vaše vystoupení.


ZDROJ & FOTO: TerryALS

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9