Symbol japonských Vánoc: Sanders nebo Santa?

21:00 | 24.12.2014 Swallow 0
Výjevy z dětství Colonela Sanderse:
- You're a chicken!
- Even chicken can rule the world!
sváteční dobrota!
sváteční dobrota! FOTO: japology.com
Správné Vánoce jsou jako japonská vlajka: červenobílé. Není to ovšem podle cesmíny, kopců sněhu či Santovy čepice. Pravým obrazem Vánoc je usměvavý Colonel Sanders na logu KFC. 

Pro nás právě nadcházejí pravděpodobně nejočekávanější svátky roku - pro Japonce mají však stejnou symboliku jako výjev Halloweenu na Ladových obrázcích. Což není nic překvapivého. Ke křesťanské tradici se zde hlásí pouze mezi 1 - 3 procenty populace. I když striktně podle statistik bychom se řídit neměli. Japonec je zvyklý narodit se s buddhistickými poctami, uspořádat velkou bílou svatbu a po smrti odejít za duchy svých předků, jak praví šintó. A i přesto vyplní do dotazníků k příležitosti sčítání lidu, že je bezvěrec. 

Kde tedy ostrované berou ten entusiasmus stát klidně dvě hodiny frontu jen proto, aby na štědrovečerní tabuli nechyběl KFC kýbl grilovaného kuřete?



Nejlepší výrobek je ten s nejlepší reklamou

Jedním z cílú reklamy je vrýt přítomnost obchodního artiklu do povědomí. Případně vrýt jeho dobré vlastnosti do povědomí. A nejlépe - přeměnit obyčejný a zcela běžný výsledek masové výroby na sdílenou srdeční záležitost. Říkejme tomu - Vánoční zázrak.

V 70tých letech si zaměstnanci fastfoodových řetězců povšimli rostoucího počtu zoufalých cizinců, kteří o vánočních svátcích vyhledávají cokoliv dostatečně podobného exotickému krocanovi. Toho však Japonci znali jen z vyprávění a proto neméně exotičtí běloši řešili svůj sváteční problém koupí grilovaného kuřete. Vedení KFC se chopilo příležitosti a v zemi, jež byla téměř nepoznamenána Vánocemi vytvořilo jejich komerční obraz. 

A tak se v roce 1974 se v Japonsku rozjela první neuvěřitelně úspěšná kampaň, která navždy propojila grilované kuře a štědrovečerní večeři. Marketingová kampaň "Kurisumasu ni wa kentakkii!" (Kentucky for Christmas!) předčila veškerá očekávání a pokračuje dodnes. Podívejte se na letošní počin kuřecích kreativců:




První vánoční nabídka se sestávala z kuřete a vína za 10 $, což v té době rozhodně nebyla levná záležitost.

"Japonci jsou naklonění slavení Vánoc bez náboženského přesahu," říká Roy Larke, profesor z Univerzity Rikkyo, "panuje zde určité množství nostalgie ohledně KFC vánoční nabídky. Lidé se snaží dokonce předat tuto tradici svým dětem."


V dnešní době tradiční vánoční menu vyjde již na 40 $. Obsahuje smažené kuře, salát a čokoládový dezert. Přes tuto pomerně vysokou cenu si běžný Japonec nedokáže představit Vánoce bez této lahůdky a objednává si menu raději klidně dva měsíce dopředu. Protože však počet grilovaných kuřat stále není schopen naplnit poptávku, objevují se i neméně úspěšná menu s jinými úpravami drůbežího masa.  


Až budete tuto zajímavost dávat k dobru při vybírání kostiček ze štědrovečerního kapra, dávejte si pozor. Že se tohle může stát pouze v Japonsku? Přestože v České republice máme vánoční tradici silně zakořeněnou, přeci jen se nám něco vloudilo na sváteční stůl. Řekněte sami, od kdy je Coca Cola tradiční vánoční nápoj? 



Santa, Ježíšek nebo Colonel, hlavně že můžeme prožít svátky v klidu se svými nejbližšími. A tak vám přeji krásné Vánoce a dobrou chuť ke štědrovečerní večeři!


ZDROJ: abcnews.go.com
FOTO: tokyo5.files.wordpress.com

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9