Kim Won Il - Loď pokladů [Recenze] 1/2

14:00 | 25.06.2019 TerkaS 0
Dnes jsme si pro vás připravili první část recenze antologie šesti korejských povídek, která se podle jedné z nich jmenuje Loď pokladů. Pokud hledáte knihu, která vás zabaví na celé odpoledne, a nejste fanouškem románů, Loď pokladů je to, co hledáte.
Krásný přebal knihy
Krásný přebal knihy FOTO: TerkaS/AsianStyle.cz
Součástí doporučené literatury pro studium korejského jazyka na Karlově univerzitě v Praze je i čítanka moderní korejské povídky Loď pokladů. Dohromady zde najdete 6 povídek od 6 různých autorů, z nichž má každá zcela odlišnou atmosféru. Kniha vyšla s podporou velvyslanectví Korejské a České republiky a Programu korejských studií pro význačné zahraniční univerzity v roce 2012 díky nakladatelství Nová vlna. Kromě povídek najdete na konci knihy i povídání o autorech, něco málo o vývoji korejské povídky posledních desetiletí a ediční poznámku ke vzniku této antologie.

1. Loď pokladů - Kim Jong-ha

První povídka Loď pokladů vypráví o dvou přátelích, kteří se na vysoké škole přidají do kroužku nazvaného Spolek pro historická zkoumání, ale záhy zjistí, že hlavní náplní kroužku je studium historického materialismu Marxe a Lenina. I tak nadále do kroužku dochází a Če-man, ten rozumější, je pokaždé zahrnut sáhodlouhými přednáškami Hjong-sika. Hjong- sik neustále vytváří fantaskní teorie o soše vévody Čchungmua (admirála I Sun-sina), podle nichž je to ve skutečnosti socha japonského státníka Tojotomi Hidejošiho. Několikrát se pokusí sochu na rušné ulici poničit či svrhnout, ale nakonec se přesune k jiné zajímavé historce. Hjong-sik je prostě trochu blázen.

Nakonec dostudují vysokou školu a každý se vydá jinou cestou. Če-man začne pracovat v poradenské firmě a žije život plný luxusu. Obchoduje s akciemi a daří se mu vydělávat ročně slušný obnos peněz. Jednoho dne na obvyklé schůzi v luxusním hotelu předhodí Kapitán, lídr celé skupiny, projekt nazvaný Loď pokladů, jenž vede Hjong-sik. Če-man je nejprve trochu rozhozený, protože Hjong-sik býval vždy trochu podivín a celý projekt trochu "smrdí". Nicméně dají všichni projektu zelenou a rychle se najde spousta investorů, které projekt zaujme. Cílem projektu je najít nemocniční loď, která během války v Pacifiku převážela přes sto tun zlatých prutů ukořistěných v Mandžusku a Koreji.

Jenže po nějaké době se loď stále nedaří najít a investoři se začínají zajímat, kdy se jim vrátí vložené peníze. Če-man mezitím s manželkou odlétá na Havaj a užívá si zaslouženou dovolenou. Hjong-sik je v úzkých a požádá všechny společníky, jestli by ho nezaložili. I Če-man mu pošle před odjezdem na dovolenou 3 miliony korejských wonů a tím si taky zavaří. Hjong-sik se totiž stáhne do ústraní a všechny akcionáře následně zatknou a vyslýchají je kvůli projektu Loď pokladů, jenž se nakonec jeví jako podvod. Če-mana zatknou na letišti v Incheonu a i on je podroben vyslýchání. Celý příběh končí tím, že Hjong-sik odjíždí taxi na nádraží a mizí v davu lidí.

Hodnocení: 5/10
Povídka se na můj vkus až moc pomalu vyvíjela, ale neřadila bych ji mezi vyložené propadáky. Postava Hjong-sika mě neskutečně rozčilovala, a to asi bylo hlavní kouzlo celé povídky, jelikož jinak se vlastně moc v povídce neodehrálo.

2. Filónovo prase - I Mun-jol

Povídka z vojenského prostředí líčí cestu z vojny vojenským vlakem domů. Hlavní postava I ve vlaku narazí na kolegu Honga, kterému se přezdívá Hovňásek. Baví se o tom, co zažili na vojně, když v tom do jejich vagónu vstoupí mariňák a za hudebního doprovodu druhého vojáka vybírá od všech peníze, aby měla jejich parta na pití. Atmosféra houstne, vojáci jsou rozčílení a dojde k velké vřavě. I už to nevydrží a radši se přesune do jiného vagonu. Když dosedá na místo a chce si oddechnout, poklepe mu někdo na rameno. Je to Hong, který z vagonu též utekl, protože mu údajně vadil ten hluk. Oba se napijí sodžu a I se poté vybaví příběh o tom, jak Filón nastoupil na loď, která se dostala do velmi ošklivé bouře. Lidé na palubě panikařili, avšak Filón zachoval klid a rozhodl se následovat prase, které klidně spalo, zatímco se loď řítila do záhuby.

Hodnocení: 8/10
Tohle byla dle mého povídka se vším všudy, i když mě tak trochu zklamala zápletka celého příběhu. Na druhou stranu oceňuji, že se do celého příběhu vměstnal i další příběh o Filónovi, který tak nějak povídku bravurně zakončil.

3. Pláč - Pak Wan-so

Krátký příběh ženy, která se vzbudí z velmi drsného snu celá zpocená a shledává, že se domů ještě nevrátil její manžel. Najednou někdo zazvoní a ona si ani neuvědomí, že má na sobě pouze kalhotky, vyběhne ke dveřím a otevře je. Za nimi však nestojí její manžel, ale cizí muž, který je značně opilý. Ztratí rovnováhu a zaboří svůj obličej mezi její bujné poprsí. Ona se lekne a strčí do něj, načež muž spadne ze schodů a vyděšená žena dveře zabouchne. Následně jde spát. Naproti přes ulici se stále hádají sousedé a k tomu se přidává dětský pláč. Takhle to jde několik nocí. Jedné noci už to s manželem nevydrží a dítě si vezmou domů, kde s ním žena kouká celou noc z okna. Ráno si pro něj přijde matka a vše se opakuje.

Manžel dostane v práci vyznamenání, za což ho žena hrdě chválí. Ale když se chce žena pomilovat, odmítne ji, protože zrovna nemá "ten krám", jak to její manžel nazývá. Dále se dozvídáme, že domácnost sdílí s manželovou matkou, která rezignovala na život a neustále vystavuje na odiv své intimní partie jako protest proti celému světu. Je senilní a do "králíkárny" se k synovi nastěhovala, když prodala svou doškovou chalupu. Žena popisuje, jak každé ráno poslouchá, jestli matka ještě dýchá, protože ji péče o starou ženu značně vyčerpává. Matka se plazí po bytě, vykřikuje, jak ji chce snacha zabít, načež si lehne na matraci a začne hladit vzor červených ptáčků. Žena se následovně vydává na nákup, na dětském hřišti pozoruje děti a náhodou zaslechne konverzaci dvou žen, z nichž jedna popisuje vyprávění manžela, jak opilý zazvonil u cizího domu a pamatuje si, že mu otevřela žena s bujným poprsím. S úlevou se vrací domů a ten večer se s mužem rozhodne, že se pokusí zplodit dítě.

Hodnocení: 10/10
Nejvíce záživná povídka, která bez přetvářky podává příběh obyčejného páru žijícího v panelovém domě. Povídka mě velmi bavila a tím, že byla nejspíš psaná podle něčího příběhu, mě zcela vtáhla do děje a já ji hltala od začátku do konce.

V tomto článku jsem shrnula první tři povídky antologie, které byly podle mě spíše povedenější než zbývající tři. V blízké době se můžete těšit na druhou část recenze. Pokud jste knihu již četli, podělte se vašimi dojmy v komentářích.