Madama Butterfly - Říká se, že když za mořem motýl padne do rukou muži, je proboden špendlíkem a připevněn na desku

14:00 | 10.03.2019 Razjela96 0
Slova z titulku pochází z opery Madama Butterfly, ze známé tragédie o třech jednáních. Příběh nešťastné lásky, jež byla křehká jako motýlí křídla. Nádhera japonské kultury a tradice v plné kráse, která se pro vás stane nezapomenutelným zážitkem.
Madama Butterfly - Adolf Hohenstein (Saint Petersburg 1854-Bonn 1928)
Madama Butterfly - Adolf Hohenstein (Saint Petersburg 1854-Bonn 1928) FOTO: Susanlenox/flickr.com

Měla jsem tu čest se v Národním divadle podívat na 29. představení tohoto nádherného díla.

 
Libreto pro operu napsali Giuseppe Giacosa a Luigi Illica - v představení se používá vydání z roku 1964 Riduzione per canto e pianoforte a cura di Mario Parenti. Hudbu nesložil nikdo jiný než známý Giacomo Puccini.



Madamu Butterfly můžeme vidět na jevišti Národního divadla od 4. února 2016. Hlavními lidmi, kterým vděčíme realizaci tohoto díla, jsou:

Hudební nastudování: Martin Leginus

Dirigent: Jiří Štrunc

Režie: Jiří Heřmana

Scénografie: Jiří Heřman, Jan Lukášek

Kostýmy: Alexandra Grusková

Pohybová spolupráce: Lucie Hayashi

Světelný design: Daniel Tesař

Videoprojekce: Lunchmeat studio (Larva, Bartoš)

Sbormistři: Adolf Melichar, Marek Valášek

Dramaturgie: Patricie Částková

Hlavní role:

Cio-Cio-San (tj. Madama Butterfly): Liana Aleksanyan (soprán)

Suzuki: Jana Sýkorová (mezzosoprán)

F. B. Pinkerton: Peter Berger (tenor)

Sharpless: Pavol Remenár (baryton)

Goro: Václav Sibera (tenor)

Jak jsem již napsala, Madama Butterfly je tragédií o třech jednáních. V prvním se seznamujeme s hlavními postavami. Pinkerton odjel do Japonska, aby se mohl oženit s krásnou Cio-Cio-San. Jeho kamarád Sharpless, který se rozhodl, že nenechá svého přítele samého a varoval ho, že ta holka ho doopravdy miluje, ať si toho váží a neublíží jí, byl touhle svatbou velmi nepotěšen a má z toho smíšené pocity. Pinkerton ale vším pohrdal - směšnými papírovými dveřmi jeho nového příbytku, který získal spolu s manželkou, cítil se otráveně kvůli nadšenému dohazovači Gorovi a celkově japonská kultura na něj neudělala vůbec žádný dojem. Dozvídáme se také, že celá rodina proklela Cio-Cio-San, protože se z ní stala křesťanka. První akt končí vroucným rozhovorem čerstvých manželů, kteří si slibují věčnou lásku a stráví spolu noc.

Druhé jednání je návratem do reality a momentem vystřízlivění. Pinkerton nechal Cio-Cio-San samotnou v Japonsku se všemi, nejen finančními  problémy. Butterfly jim porodila syna. Mladá žena již tři roky čeká na svého manžela, ale neuvědomuje si blížící se katastrofu. Do Japonska se vrátil Sharpless, který neměl odvahu říct Cio-Cio-San pravdu. Pan Pinkerton ji nechce již vidět a má novou americkou manželku.

Třetí jednání je nejvíc tragické. Butterfly se dozvěděla celou pravdu. Dozvěděla se také, že má dát Pinkertonovi svoje dítě a ten je vychová v Americe. Pro Cio-Cio-San bylo toho příliš. Rozhodla se všechno ukončit dýkou tantó a její tělo pohltila vzbouřená mořská vlna.

Nádherný hudební a estetický zážitek, který mohu vřele doporučit všem, kteří jsou milovníky klasické hudby, japonské kultury, nebo obou. Žádná část vás nezklame a celé představení vás úplně pohltí. Když začne antrakt, tak se budete cítit, jako kdybyste byli probuzení ze snu a budete nedočkavě čekat na další jednání.

Další podrobnosti o představení zde: narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/9393  



ZDROJ: ČÁSTKOVÁ, Patricie a Ondřej HUČÍN, ed. Madama Butterfly: Giacomo Puccini. 1. Praha: Národní divadlo v Praze, 2016. ISBN 978 80 7258 541 0.
FOTO: 
Susanlenox/flickr.com


Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9