Filmasia 2017 [Report]

10:36 | 23.12.2017 jiry 5
Rekapitulace letošního ročníku filmového festivalu Filmasia 2017 konaného v kinech Lucerna a Ponrepo.
Filmasia 2017
Filmasia 2017 FOTO: filmasia.cz
Letošní FA byla opět rozdělena do dvou logických celků. Celý festival se zahajoval korejskou sekcí, ve které byl představen výběr filmů natočených letos v počtu šesti filmů. Zahajovacím filmem byl Taxikář ze Soulu (A Taxi Driver). Hlavní dějová linka se točí kolem ovdovělého otce, vychovávajícího mladou dceru a vydělávajícího jako soukromý soulský taxikář na počátku 80. let. Ten se jednou během oběda doslechne o nabídce pro jeho konkurenčního kolegu o odvozu zahraničního novináře do města Kwangdžu, kde probíhají demonstrace a nepokoje místního obyvatelstva podle skutečných událostí z května 1980, které se tehdejší diktátorská vláda snaží udržet pod pokličkou. Tuto jízdu mu však hlavní hrdina vyfoukne přímo před nosem, aniž by tak úplně tušil, co bude následovat. Když se oba hlavní představitelé dostanou na místo přes vojenskou blokádu, rychle pochopí, že skutečnost je mnohem bouřlivější a následně i velmi krvavější, než je okolnímu světu prezentováno. Divák si projde kolotočem od nesmyslné krutosti a násilí až po rodinnou vřelost a pomoc bližním. Po dlouhé době šlo o film, kde neasijský herec nebyl trnem v oku vůči ostatnímu asijskému obsazení a prostředí.

Film V.I.P vás pomalou gradací protáhne několika silnými zvraty, které bývají nečekané. V průběhu filmu vás čeká několik opravdu násilných scén se spoustou krve a pro Korejce typickými naturalistickými dlouhými záběry s téměř nulovou snahou o jakoukoli cenzuru. Film je rozdělen do několika časových úseků, přičemž film vhodí diváka již na začátku na téměř samotný konec události a teprve po této lehce matoucí ukázce se začne vyprávět celý příběh. Postava agenta CIA ztvárněná Peterem Stormarem byl trochu vyčnívající element při událostech odehrávajících se převážně v Soulu, Severní Koreji a Hongkongu, ale nikterak na překážku. Film mě díky svým neustálým zvratům držel zaraženého v křesle až do samotného konce.

Posledním mnou navštíveným filmem letošní korejské sekce byl film Nelítostná (The Villainess). Ze začátku se bude zdát, že jde o klasickou zápletku pomsty skrze akční scény, kdy hlavní hrdinka se snaží dopátrat vrahů jejího otce, kterému byla v dětství svědkem. Mohu vás ujistit, že každá z hlavních postav není čistě jen kladná nebo záporná, ale právě naopak - čím více se přikloní z počátku na jednu stranu, tak současně s tím souměrně má přesah i na stranu druhou. Divák se může těšit na spoustu krve vyprodukované všemožnými nástroji s perfektní choreografií. Zajímavým prvkem jsou záběry z první osoby samotné hrdinky, které si užijete v plné síle už na samotném začátku, kdy se hrdinka musí probít chodbou gangsterů téměř identickou s kultovní scénou z Oldboye natočenou ve stylu Hardcore Henryho.

Druhou částí letošní FA byla sekce hongkongských filmů v rámci oslav 20. výročí novodobé HK filmové produkce nazvané Creative Visions: Hong Kong Cinema 1997 – 2017, které probíhají celosvětově v rámci různých filmových festivalů. Podrobnější informace o této události jsou dostupné na stránkách letošní FA.

Zahajovacím filmem byl snímek Chrabří bojovníci (Gallants). Jestli jste fanoušek akčních scén bez zvláštních efektů a skvělé choreografie skutečných úderů, tak tato pocta dvěma významným představitelům akčních filmů a HK akční filmové produkci zejména 70. let vás spolehlivě zahřeje. Nečekejte vážný příběh nebo dramatickou dějovou linku, ale naopak nadsázku a jemný humor na styl kung-fu mely. Po promítání byla veřejná diskuze a Q&A s oběma režiséry a představitelem jedné z hlavních postav Teddy Robin Kwanem. Fascinující bylo, že celý film byl natočen za necelý měsíc a veškeré obvazy na hercích nebyly součástí kostýmu, ale skutečné po každovečerních návštěvách lékaře pro ošetření získaných zranění. Vzhledem k věku hlavních herců a vysokých letních teplot při natáčení je výkon opravdu spektakulární.



Volavka (Internal Affairs) je kultovní klasika HK policejních snímků. Celosvětový úspěch potvrzují nejenom následné další dva díly, ale i o 4 roky později natočený US remake s hvězdným obsazením, které tvoří Leonardo Di Caprio, Matt Damon a další. Pokud jste neviděli, rozhodně doporučuji. Nečekejte dvouhodinovou akci, ale naopak drama a stupňující se thriller s asijským happy endem, takže ne všechny kladné postavy dožijí konce a ne všichni záporáci skončí potrestáni.

Součástí festivalu byla letos i světová premiéra filmu Bdělé sny (Lucid Dreams) pana Teddy Robin Kwana, který v zahajovacím filmu stál před kamerou a pro tento vlastní snímek se chopil zejména režie. Jedná se o 4 krátké příběhy, přičemž každý se týká živého snu o jedné emoci (radost, hněv, smutek...). Po filmu se konalo s panem Kwanem Q&A, kde uvedl, že v původním konceptu chtěl mít příběhů 8, ale to by bylo příliš nahuštěné a krátké, takže v budoucnu se případní zájemci mohou těšit na druhý díl.



O nekonečném tématu dospívání a zejména pak předmaturitního období se dá najít bezpočet filmů. Jedním z nich byl i letošní snímek V prázdném slunci (High Noon) v té době debutující 23leté filmařky Heiward Mak Hei-Yan, která byla za HK vybrána do projektu etablovaného režiséra Erica Tsanga, aby natočila svůj pohled na tehdejší mladou generaci. Filmem se prolínají silné filtry, které zdůrazňují aktuální děj, intenzity podobné třeba v Limonádovém Joe. To, co se na začátku filmu zdá, že bude jen bezstarostný slice of life snímek, se v druhé půli změní na silný emocionální kolotoč, který semele všech sedm hlavních postav a na konci nikdo nezůstane bez újmy.

Pro milovníky velkorozpočtových bojových filmů s propracovanou choreografií velkolepých bojových scén typu 1 vs XX je snímek Velmistr (The Grandmaster) to pravé. Jedná se o náhled do jedné etapy života mistra kung-fu Ip mana. Nečekejte splašenou akci, ale naopak téměř divadelní umělecký zážitek při každém souboji, při kterém vždy každá ze stran vypráví svůj příběh.

Letošní film Paradox režiséra Wilsona Yip Wai-Shuna opět dokázal mistrův um v tvorbě akčních filmů. I tento díl spadající do volné série k filmu Zóna smrti v ničem nepolevuje. Divák se může těšit na příběhovou linku inspirovanou filmovou sérií 96 hodin a opravdu čisté HK akce. Jelikož se děj odehrává v thajském turistickém resortním městě Pattaya, tak ve filmu jednu z vedlejších postav hostuje i Tony Jaa (Ong-bak), který předvede své bojové dovednosti. Nečekejte ale americký šťastný konec, jako je tomu ve filmové předloze. V tomto snímku jdou protivníci při soubojích vždy na tenký led, který praská na obou stranách.

Závěrečný film letošního festivalu byl nyní již kultovní snímek Made in Hong Kong. Tragikomický příběh třech mladých hlavních postav, které i přes třeba smrtelné životní překážky a každodenní útrapy neztrácejí chuť do života a víru v lepší zítřek. Divákovi se nabídne slice of life pohled do rozbouřeného HK roku 97, kdy proběhlo předání HK do rukou Číny. Sice film končí na styl Rómea a Jůlie, ovšem ze sálu nebudete odcházet s pláčem, ale spíše s uvědomělým smířením. I zde měl divák možnost položit případné otázky k filmu samotnému nebo k moderní HK kinematografii samotnému producentovi Danieli Yu.


Součástí festivalu byly ještě další filmy, které doplňovaly žánrově květnatý výběr jak letošní jihokorejské filmové produkce, tak i rámec oslav HK produkce po přechodu pod nadvládu Číny v roce 1997. Opravdu prodiváckým prvkem bylo, že HK filmy bylo možné v kině Ponrepo zhlédnout zdarma. Osobně letošní ročník hodnotím opět velice kladně a těším se, co přinese ten příští.

FOTO: jiry

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9