Pekingské metro už není za babku
Po dlouhých sedmi letech přišel v pekingském metru cenový skok, který jízdenky zdražil průměrně na dvojnásobek. Co k tomu metropoli sužovanou dopravními zácpami a smogem vedlo?Časy, kdy bylo možné urazit 88 km ze stanice Suzhuang do stanice Fengbo v přepočtu za těžko uvěřitelných 8 korun, jsou tedy bohužel minulostí. Původní systém jednotného jízdného za 2 RMB přešel od 28. prosince na nový strukturovaný systém, kdy je cena určena podle procestované vzdálenosti a průměrně se tak vyšplhá na dvojnásobek té dosavadní.
Jednotné jízdné bylo zavedeno v roce 2007 jako podpora městské hromadné dopravy a stalo se jedním z prostředků v boji s dopravními zácpami a zhoršující se kvalitou ovzduší. O tom, jaké mělo opatření úspěch svědčí nárůst počtu cestujících na téměř čtyřnásobek, přičemž minulý rok tato dopravní tepna přepravila celkem 3,2 miliardy cestujících.
K cenovému navýšení pak vedly krom finanční otázky i problémy s přeplněností a z toho vyvstávající bezpečnostní rizika. Jaký to mělo v prvních dnech účinek? Podle statistik prý pokles o 11% a na internetu pár desítek obrázků menších zástupů nebo dokonce vozů, kde bylo viditelně prázdné místo. Což tady věc k oslavě skutečně je! Nicméně na druhou stranu mnoho lidí reagovalo s tím, že to je pořád stejné a změnu nijak nepociťují.
Přesto není nejdelší - toto světové prvenství drží o cca 20 km síť metra v konkurenční Šanghaji. Do roku 2015 se však má rozrůst do délky 708 km a do roku 2020 by mělo překročit hranici jednoho tisíce kilometrů. Je tedy nejspíš jen otázkou času, kdy sáhne i po téhle trofeji.
Současná trasa pekingského metra