Chunyun aneb čtyřicet dní cestovního šílenství

18:00 | 20.02.2015 Erik 15
Jde o vůbec největší migraci lidí v dějinách lidstva, která se každým rokem odehrává na čínských silnicích a železnicích. Proč se tak děje, jak vše probíhá a jak tohle období šťastně přežít?
Chunyun v Pekingu
Chunyun v Pekingu FOTO: wikipedia.org
Neprostupné davy lidí ve stanicích, do posledního místečka napěchované vlaky a autobusy, kolony aut a motocyklů, liduprázdná města, smutná loučení i šťastná setkání. Pro mnoho cestujících to znamená několikadenní cestování ve velmi stísněných podmínkách. Kufry v obou rukách, obří batoh na zádech. Tak vypadá v Číně období chunyun (春运) neboli doslova „jarní doprava“. Tři hlavní důvody, proč se tak děje, se navzájem prolínají a doplňují. Jarní festival a začátek nového čínského roku je nejvýznamnější svátek vůbec a jeho hlavním symbolem je setkání celé rodiny. Navíc je to jeden ze dvou tzv. „zlatých týdnů“ počítaných jako státní svátek. A do třetice – počet migrujících dělníků ve městech a studentů na univerzitách každým rokem roste a tohle je pro ně často jediná příležitost, jak se po dlouhé době podívat domů.

Pro vytvoření trochu přesnější představy uvedu, že během inkriminovaných 40 dní se na území Číny, která má 1,3 miliardy obyvatel, uskuteční na 3,62 miliardy jednotlivých cest. Do tohoto čísla se navíc nezapočítává mezinárodní doprava. Jak je to vůbec možné? Krom návratu do rodných měst za svými nejbližšími v tom hraje roli i fakt, že turistika uvnitř Číny zažívá velký boom a mnoho rodin po novoroční večeři a krátké siestě vyrazí na společný výlet.


Top 10 nejfrekventovanějších tras během chunyunu - těm se pokud možno vyhýbejte, jak čert kříži

Podle odhadů se drtivá většina cest v počtu 3,2 miliardy odehraje na silnicích. Posily autobusové dopravy čítají desítky tisíc speciálních spojů, ale kdo může, tak samozřejmě využije výhod vlastního auta nebo motocyklu. Stále více oblíbená je spolujízda, kdy se krom velké flexibility ještě ušetří sdílením cestovních nákladů a máte šanci potkat nové přátele. Tato varianta si získává popularitu hlavně mezi mladými. Motocyklisté mají v tomhle období o dost horší podmínky – chladné počasí a nepřehledná situace na silnicích. Jejich nesnáze ale nezůstávají zcela bez odezvy. Například v jižní provincii Guangdong mohli loni u čerpacích stanic Sinopec natankovat zcela zdarma. Navíc jim byl nabízen „sváteční balíček“, ve kterém našli koláč, nudle, nějaký ten snack, vodu na pití a pláštěnku. Počet odvážlivců na motorkách se letos odhaduje na 400 tisíc. Samozřejmě se můžete setkat na silnicích i s mnohem kurióznějšími dopravními prostředky – jeden mladík poté, co nesehnal jízdenky na vlak, přijel k rodině v Chengdu k velkému překvapení manželky a rodičů - na koni.

Letecká doprava byla po mnoho let vcelku pohodovou variantou cestování během chunyunu. To už tak docela neplatí, protože čínská střední třída se rok od roku rozrůstá a pro mnoho místních už letenka nepatří do oblasti označené „příliš drahé“. Letos se jich také prodalo rekordní množství v počtu 42 milionů, což je nárůst o zhruba 15 procent.


Lidé čekající v hale nádraží Hongqiao v Šanghaji

Zbylé množství cest (cca 258 milionů) se uskuteční pomocí železnice. Ačkoliv se situace zlepšuje, stále jde v tomto období o nejvíce frustrující způsob dopravy. Existuje sice online systém prodeje jízdenek, ale bez ohledu na to, jak je nebo není robustní, tak nápor v tomto období tradičně absolutně nezvládá a je hodně nestabilní. Je to asi jako když se objednávají na internetu lístky na populární kapelu. Klikáte na tlačítko objednat a doufáte, že požadavek už konečně projde. Ulehčení situace přináší i instalace speciálních jízdenkových automatů – ale jen pro místní, protože fungují jen na čínskou ID kartu a nikoli na pas. Některé organizované gangy situace zneužívají a skupují velké množství jízdenek, které pak nabízejí za přemrštěné ceny. Opět je tu paralela právě s těmi koncerty. Zavedení QR kódu s osobními údaji na každé jízdence sice téhle praxi úplně nezabránilo, ale oproti minulosti překupníkům přistřihlo křídla. Má to ovšem i stinnou stránku. Je pak nutná kontrola navíc a pasažéři musejí počítat s větší časovou rezervou před tím, než se dostanou na nástupiště.

Ačkoli je symbolem Jarního festivalu shledání s rodinou a příbuznými, přesto na jeho začátku přichází smutné chvíle a loučení. Řeč je hlavně o mladých párech, které mají domovská města daleko od sebe v různých částech Číny. Potkáte je před vstupními branami terminálů a nástupišť, jak se vedle svých objemných zavazadel objímají a slibují si, že si budou každý den psát.


Top 10 čínských měst podle počtu obyvatel, kteří během chunyunu odjedou pryč.

Ve velkých městech nastává naprosto nevídaná situace. Třetina či dokonce polovina obyvatel zmizí z ulic a silnic. Některé čtvrti se doslova přemění na místa duchů. V pekingském metru si poprvé za celý rok sednete. Dobrá polovina malých krámků a restaurací zůstává zavřená. Buď majitelé odcestovali, nebo si užívají svátky. Z toho důvodu je potřeba plánovat dopředu a nakoupit si vše potřebné s předstihem. První cestovní nápor poleví příchodem novoročního večera a týden si můžete vydechnout. Pak se bude vše opakovat v obráceném gardu.

I když je mnoho věcí v tuto dobu problematických nebo dokonce nedostupných, nic není tak černé, jak se zdá. Podle mě to dobře vyjádřil jeden z cestujících:

„Když si odmyslím zácpy na silnicích, tak si tohle období užívám. Nemáš za zády nabitý pracovní rozvrh, dáváš se do řeči s lidmi, kteří cestují stejným směrem, sdílíš s blízkými zábavu i těžké chvilky, ochutnáváš, jak vaří na různých místech roztroušených podél cesty. Vidíš po tak dlouhé době rodiče a prarodiče. A pak cítíš smutek až do morku kostí, když opouštíš rodné město a vracíš se zpátky do normálu. Ty zatracené zácpy a fronty za to rozhodně stojí.“

A jaké je doporučení pro zahraniční návštěvníky? Zcela protichůdné. Záleží na tom, proč do Číny cestujete. Pokud jste klasičtí turisté, tak se tomuto období z velké dálky obloukem vyhněte. Krom potíží s cestováním jsou všechny památky v obležení a i do muzea si klidně vystojíte hodinovou frontu. Výjimku tvoří například Tibet, jenž je v tuhle chvíli zcela mimo sezónu a například do paláce Potala se lze dostat bez předchozího objednání. Na druhou stranu je chunyun natolik specifický fenomén, že každý, kdo se opravdu zajímá o Čínu, by ho měl alespoň jednou okusit na vlastní kůži – pokud ne zcela samostatně, tak alespoň s pomocí čínských přátel. Oblíbené rčení „kdo nebyl na Velké čínské zdi není opravdový muž“ by se dalo klidně přeměnit na „kdo si neprožil chunyun, není odvážný cestovatel.“


FOTO: baidu.com, teakdoor.com

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9