K-popová subkultura ′čogong′ vzbuzuje kritiku

17:33 | 28.04.2013 arashinka 16
​Subkultura K-pop fandomů, které dávají svým oblíbeným hvězdám drahé dárky. Takzvané “čogong/jogong” se stává stále více běžnou záležitostí. 
Hyomin z T-ara vyfocená s dárky od svého fanklubu
Hyomin z T-ara vyfocená s dárky od svého fanklubu FOTO: clien.net
“Čogong” (조공) je korejské slovo pro dárek, které platí kolonie vládnoucím státům. Nicméně v korejské fanouškovské kultuře je toto slovo široce používáno pro dárky, které fanoušci dávají svým hvězdám. Někteří fanoušci o sobě z legrace říkají, že jsou těmi "slabšími", kteří platí čogong "svým pánům", tedy milovaným hvězdám.

U široké veřejnosti ovšem toto chování vzbuzuje spíše obavy, protože čeho je moc, toho je příliš.
 
Mezi nečastější čogong dárky patří svačiny, obědy a nápoje. Fanoušci obvykle objednávají 70 až 100 porcí a doručí je na plac, kde jejich celebrity a personál natáčejí film či televizní pořad.
                                                      
   
Jedním z dnešních znepokojivých trendů čogong kultury je to, že se to zvrhlo až do takové míry, že fanoušci mezi sebou navzájem soutěží o to, kdo připraví dražší dárky.
 
V roce 2011 herec Park Si Hoo obdržel jako dárek ke svým narozeninám auto v hodnotě 150 miliónu wonů (kolem 3,44 miliónu Kč). Ačkoli se jeho fanouškovská komunita skládá zejména z žen starších třiceti let, cena, kterou utratila, je pro jediný fanklub stále příliš vysoká.
 
Člen populární K-pop skupiny TVXQ, Yunho, obdržel v roce 2008 luxusní předměty jako laptop, digitální syntezátor a fotoaparát. Dárky v celkové hodnotě 10 miliónu wonů (178 000 Kč) byly poté darovány sdružení, když došlo k tomu, že byl za tyto drahé dárky, které od svých mladých fanoušků obdržel, kritizován.


 
Tato soutěž znamená pro některé fanoušky velkou finanční zátěž, zejména pro náctileté. Některé fan komunity se dokonce uchylují k tomu, že vytváří na své členy nátlak, jen proto, aby dokázaly peníze na takto luxusní dárky získat a aby čogong akce ostatní finančně podpořili.
 
Až do minulého roku jsem se účastnila mnoha čogong akcí," řekla bývalá členka fanklubu chlapecké skupiny Super Junior, která chtěla zůstat v anonymitě.
 
Dále prozradila, že těm lidem, kteří se čogong akcí neúčastní, se zbylí členové straní. Mimo to pak mají i mnoho nevýhod, pokud se chtějí účastnit dalších událostí, které komunita nabízí, jako je například setkání idolů s fanoušky nebo koncerty.



“Někteří členové klubu řekli, že museli začít chodit na brigády, aby si mohli dovolit peníze darovat. Vzhledem k jejich mladému věku, mezi 13 až 19 lety, si nemyslím, že jim čogong kultura přinesla něco dobrého," řekla.
 
Uznat úsilí, které celebrity a personál vkládají do své práce, je zcela v pořádku. Je ovšem znepokojivé, že se dnešní fanoušci příliš soustředí na rozdávání materiálních darů," řekl Kim Hun Shik, kritik pop kultury.

Máte vlastní zkušenosti s čogong a co si myslíte o až přehnaně drahých dárcích, které jsou fanoušci schopni svým idolům dát?


ZDROJ: Koreaherald.com
FOTO: postfiles14.naver.net, nimg.nate.com

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9