Shinkansen slaví 50 let a jede se dál

20:50 | 01.10.2014 kvacm 2
Přesně před padesáti lety, 1. října 1964, celý svět upíral zrak na schopnost Japonska vytvořit něco dříve vůbec nemožného. Zprovoznit železniční trať, kde se vlaky prohánějí tehdy neuvěřitelnou rychlostí 210 kilometrů za hodinu.
Shinkansen
Shinkansen FOTO: Doug / flickr.com
Vezmeme-li v potaz, že u nás v České Republice se pracuje na rozšíření "vysokorychlostní" trati, po které budou vlaky jezdit 160km/h, tak v Japonsku tohle přesáhli už před půl stoletím.
Je to výsledek obrovského ekonomického růstu, který se v poválečném Japonsku zastavil až v dnes dobíhající ekonomické krizi.

Tehdejší superrychlé vlaky vyjely poprvé na trať mezi městy Tokio a Ósaka v roce 1964 a během dvou let přepravily sto miliónů pasažérů. V roce 1996 pak vytvořily rychlostní rekord 443km/h.

Nicméně krize skoro skončila a Japonci si přece nenechají uniknout možnost přijít opět s něčím, co jim bude závidět celý svět. Nejsou sice jediní, kteří na tomto principu železniční dopravy pracují, nicméně práce na trati, která spojí město Nagoya s Tokiem, odstartují už brzy.

Do roku 2027 se mají vlaky mezi těmito dvěmi městy prohánět rychlostí přes 500km/h, což by byla vzdálenost 286 kilometrů překonána za pouhých 40 minut. Následně se má trať prodloužit až do Ósaky, tedy stejně, jako tomu bylo u prvního Shikansenu.
K tomuto úspěchu jsou však plány vybudovat tunely v celkové délce 248 kilometrů, tedy teméř 90 procent celé délky trasy.

Podnik Central Japan Railway Co. nemá obavy, že nedokáže plán uskutečnit. Firma je v zisku, ratingová agentura Moody's udělila podniku čtvrté nejvyšší hodnocení Aa3 (AA-), a tím pádem zisk u jejich dluhopisů klesl na šestileté minimum, což umožní financovat takovýto náročný projekt, který počítá s cenou přes 5 biliard jenů (asi 940 miliard Kč).
Zájem investorů firmě půjčit je proto veliký a díky závazkům na delší období se snižuje riziko, pokud se zisk sníží. Firmě také napomáhá fakt, že Japonská banka se snaží uržovat jen v nízkém kurzu oproti dolaru. Momentálně je to šestileté minimum, které má napomoci ekonomickému růstu země.

Můžeme se tedy těšit na opravdu zajímavé období světové železnice, protože mimo Japopnsko na technologii pracuje také Německo a Čína. Jenže ani jedna z těchto zemí nemá tak jasně stanovený plán a ani tak vysoký rychlostní rekord, jako právě Japonsko. V Šanghaji sice na tomto principu funguje příměstká dráha, jenž spojuje město s letištěm, avšak v Japonsku se na testové trati v Yamanashi dosáhlo v roce 2003 neuvěřitelného rekordu 581km/h.

Světový rekordman nesoucí označení - MLX01
 
Vlak MLX01 vlevo a MLX01-1 vpravo

Shanghajský TR-07 s rekordem 501km/h. Technologie pochází z Německa.

Shinkansen - V přesném překladu slovo znamená páteřní trať, ale oficiálně se jedná o označení právě pro vysokorychlostní tratě. Ve světě se vlak Shinkansen označuje také jako Bullet Train.

Maglev - Funguje na magnetické levitaci, tedy na takovém vzduchovém polštáři několik centimetrů nad zemí. Jedná se o mnohem levnější dopravu, než je třeba u auta, a hlavně má lepší vlastnosti, které napomáhají poprat se s obtížnějším terénem, ve kterém trať vede.



ZDROJ: technet.idnes.cz, Wikipedia.org
FOTO: Wikipedia.org, magnetbahnforum.de

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9