Hlavní stránkaKulturaNa pozadí filmu Komorná
Na pozadí filmu Komorná
Park Min Hee jako Hideko
FOTO: Aerofilms
Park Chan Wook, laureát velké ceny z Cannes za film Oldboy a ceny poroty za Žízeň, patří mezi čelní představitele současné korejské filmové renesance. Proslavil se mimořádně silnou vizuální stránkou svých filmů a dynamickým vyprávěním. Je režisérem, který neustále posouvá hranice očekávání.
Park býval vášnivým filmovým fanouškem a v 90. letech balancoval mezi režírováním a psaním filmových kritik. V roce 2000 přišel jeho komerční průlom, Joint Security Area (JSA), korejský kasovní trhák promítaný na soutěži v Berlíně. Ovšem až s kritiky vyzdvihovaným pokračováním Má je pomsta z roku 2002 etabloval svůj silný, neúprosný filmařský rukopis, který je pro něj tak typický. Po úspěchu a celosvětovém uznání filmu Oldboy (2003) potvrdily jeho další celovečerní filmy Nebohá paní pomsta (2005, soutěž v Benátkách), Jsem kyborg, ale to nevadí (2006, soutěž v Berlíně) a Žízeň (2009, soutěž v Cannes) jeho kinematografický rozsah. V roce 2013 natočil svůj první anglicky mluvený celovečerní film Stoker v produkci Fox Searchlight, v hlavní roli s Nicole Kidman, Miou Wasikovskou a Mathewem Goodem a ještě více tak upevnil své postavení celosvětově významného autora.
V Komorné, inspirované historickým detektivním románem Zlodějka z pera Sarah Watersové se Park se svou zatím nejambicióznější produkcí vrací zpět do Koreje. I v tomto nejnovějším filmu předvádí smělý a neotřelý přístup k vyprávění a vizuálnímu ztvárnění, díky němuž si již dříve získal celosvětovou slávu. Původní příběh se odehrává ve viktoriánské Anglii a režisér Park pro děj našel korejskou paralelu ve 30. letech 20. století, období okupace Koreje Japonskem a velkých společenských rozdílů jednotlivých vrstev společnosti.
Román Zlodějka vyšel poprvé v roce 2002 a ihned byl zařazen mezi kandidáty na ocenění Man Booker Prize i Orange Prize. Příběh byl již jednou zfilmován. V roce 2005 se filmové adaptace ujala britská televize BBC. Na shakespearovském festivalu v Oregonu se pak román dočkal také své dramatizace. Zlodějka je třetím románem slavné autorky velšského původu Sarah Watersové, která získala řadu ocenění a v roce 2009 byla zvolena členkou Královské literární společnosti. Kromě Zlodějky je autorkou i dalších populárních románů jako Špičkou jazyka nebo Noční hlídka.
Park se k příběhu dostal přes producenta Syda Lima. O knižní předloze se režisér vyjádřil: "Určitě to tak měli i ostatní čtenáři, ale když jsem si román četl já, konec první části mě naprosto překvapil. A nejen to, úplně jsem se zamiloval do autorčina barvitého stylu zaměřeného na detail. Tento příběh jsem si vybral právě proto, že jeho dvě ústřední postavy působily tak opravdově. Jedna má temnou minulost a druhá žije v zoufalé přítomnosti, ale obě vyzařují silný smysl pro individualitu a půvab."
Děj filmu sleduje osud Sukhui, sirotka po nechvalně známé zlodějce. Žije se svou adoptivní matkou, která kšeftuje s kradeným zbožím, adoptivním bratrem, padělatelem, a adoptivní sestrou, kapsářkou. Jednoho dne je navštíví uhlazený, pochybný darebák, který si říká Hrabě, a nabídne Sukhui, aby se zapojila do podvodu, na němž má velmi zbohatnout. Hrabě se seznámil s bohatou Japonkou Hideko, která žije na rozlehlém panství zcela odříznutá od okolního světa. Její strýc, ambiciózní Korejec Kouzuki, který se přiženil do její rodiny, hlídá každý její krok a je posedlý sbíráním knih. Každý měsíc zve muže z aristokratických rodin, aby si poslechli, jak Hideko předčítá ze vzácných svazků. Hrabě, zběhlý svůdce žen, vymyslel plán jak obloudit Hideko a uprchnout s ní do Japonska. Až by po svatbě převedl její majetek na hotovost, dal by ji prohlásit za šílenou a zavřít do blázince. Sukhui má vstoupit do služeb Hideko jako její komorná a tajně pracovat pro Hraběte, aby jeho záměr vyšel. Všechno běží více méně podle plánu. Sukhui je ohromena majestátností sídla a krásou své nové paní, i přes to rozjede mašinérii podvodu. Hrabě přijede o pár týdnů později, zdánlivě proto, aby Hideko dával lekce v malování. Sukhui je pilná a pohotová komorná a jak dny plynou, začnou spolu s Hideko sdílet svá tajemství a sblíží se. Hrabě se Hideko dvoří podle plánu, den zúčtování se blíží, ale Hideko zůstává překvapivě chladná a odtažitá...
Co se týče kamery, vyjádřil se Park následovně: "Filmové sídlo je rozlehlé a v tomto velkém, prázdném prostoru se pohybuje jen pár postav. Navíc je v první části řada scén z pohledu Sukhui a v druhé části z pohledu Hideko. Mezitím dochází k jakési 'hře pohledů', kdy se někdo dívá na někoho jiného, nebo ho naopak ignoruje, nebo jen tušíme pohled někoho jiného. Někdy to nejlépe vyjadřovaly detailní záběry obličeje, jindy byla nejefektivnější právě pohyblivá kamera." Humor pak v Komorné vyplývá z toho, že postavy skrývají svoji pravou identitu a z toho, že předstírají. V mnoha scénách skrývají své pocity a myslí si něco jiného, než říkají. "I když publikum v sále nebude propukat v hlasitý smích, myslím, že si po celý film budou moct tento druh humoru vychutnávat," pronesl Park.
Jedna z hereček v hlavní roli, Kim Min Hee, která hraje Hideko, o své postavě řekla: "Zdá se, že ji velmi ovlivnilo, jak byla vychována. Přemýšlí jinak než ostatní lidé a hodně toho v sobě potlačuje. Obklopena silný útlakem nedokázal žít jako normální člověk. V reakci na život v prostředí bez lásky a citů v sobě zkrátka veškeré emoce pohřbila." Druhá hlavní protagonistka, herečka Kim Tae Ri se o spolupráci s režisérem Parkem vyjádřila slovy: "Park je velmi divadelní. Má opravdu rád vypjaté jednání a pocity, takže mi často říkal: 'Tohle je málo.' Vyžadoval víc energie. Víc energie na plátně. Chtěl po mně, abych ještě trochu přidala, a já si říkala, jestli to už není moc. Bylo to pro mě trochu obtížné... Ale nakonec jsem se mu naučila důvěřovat a prostě se svěřila do jeho rukou."
Pokud vás film zaujal, můžete se na něj těšit od 11. srpna v našich kinech. Na trailer se můžete podívat v předešlém článku. Sledujte také naše stránky, na kterých pro vás brzy chystáme soutěž o 2x 2 vstupenky.
Park býval vášnivým filmovým fanouškem a v 90. letech balancoval mezi režírováním a psaním filmových kritik. V roce 2000 přišel jeho komerční průlom, Joint Security Area (JSA), korejský kasovní trhák promítaný na soutěži v Berlíně. Ovšem až s kritiky vyzdvihovaným pokračováním Má je pomsta z roku 2002 etabloval svůj silný, neúprosný filmařský rukopis, který je pro něj tak typický. Po úspěchu a celosvětovém uznání filmu Oldboy (2003) potvrdily jeho další celovečerní filmy Nebohá paní pomsta (2005, soutěž v Benátkách), Jsem kyborg, ale to nevadí (2006, soutěž v Berlíně) a Žízeň (2009, soutěž v Cannes) jeho kinematografický rozsah. V roce 2013 natočil svůj první anglicky mluvený celovečerní film Stoker v produkci Fox Searchlight, v hlavní roli s Nicole Kidman, Miou Wasikovskou a Mathewem Goodem a ještě více tak upevnil své postavení celosvětově významného autora.
V Komorné, inspirované historickým detektivním románem Zlodějka z pera Sarah Watersové se Park se svou zatím nejambicióznější produkcí vrací zpět do Koreje. I v tomto nejnovějším filmu předvádí smělý a neotřelý přístup k vyprávění a vizuálnímu ztvárnění, díky němuž si již dříve získal celosvětovou slávu. Původní příběh se odehrává ve viktoriánské Anglii a režisér Park pro děj našel korejskou paralelu ve 30. letech 20. století, období okupace Koreje Japonskem a velkých společenských rozdílů jednotlivých vrstev společnosti.
Román Zlodějka vyšel poprvé v roce 2002 a ihned byl zařazen mezi kandidáty na ocenění Man Booker Prize i Orange Prize. Příběh byl již jednou zfilmován. V roce 2005 se filmové adaptace ujala britská televize BBC. Na shakespearovském festivalu v Oregonu se pak román dočkal také své dramatizace. Zlodějka je třetím románem slavné autorky velšského původu Sarah Watersové, která získala řadu ocenění a v roce 2009 byla zvolena členkou Královské literární společnosti. Kromě Zlodějky je autorkou i dalších populárních románů jako Špičkou jazyka nebo Noční hlídka.
Park se k příběhu dostal přes producenta Syda Lima. O knižní předloze se režisér vyjádřil: "Určitě to tak měli i ostatní čtenáři, ale když jsem si román četl já, konec první části mě naprosto překvapil. A nejen to, úplně jsem se zamiloval do autorčina barvitého stylu zaměřeného na detail. Tento příběh jsem si vybral právě proto, že jeho dvě ústřední postavy působily tak opravdově. Jedna má temnou minulost a druhá žije v zoufalé přítomnosti, ale obě vyzařují silný smysl pro individualitu a půvab."
Děj filmu sleduje osud Sukhui, sirotka po nechvalně známé zlodějce. Žije se svou adoptivní matkou, která kšeftuje s kradeným zbožím, adoptivním bratrem, padělatelem, a adoptivní sestrou, kapsářkou. Jednoho dne je navštíví uhlazený, pochybný darebák, který si říká Hrabě, a nabídne Sukhui, aby se zapojila do podvodu, na němž má velmi zbohatnout. Hrabě se seznámil s bohatou Japonkou Hideko, která žije na rozlehlém panství zcela odříznutá od okolního světa. Její strýc, ambiciózní Korejec Kouzuki, který se přiženil do její rodiny, hlídá každý její krok a je posedlý sbíráním knih. Každý měsíc zve muže z aristokratických rodin, aby si poslechli, jak Hideko předčítá ze vzácných svazků. Hrabě, zběhlý svůdce žen, vymyslel plán jak obloudit Hideko a uprchnout s ní do Japonska. Až by po svatbě převedl její majetek na hotovost, dal by ji prohlásit za šílenou a zavřít do blázince. Sukhui má vstoupit do služeb Hideko jako její komorná a tajně pracovat pro Hraběte, aby jeho záměr vyšel. Všechno běží více méně podle plánu. Sukhui je ohromena majestátností sídla a krásou své nové paní, i přes to rozjede mašinérii podvodu. Hrabě přijede o pár týdnů později, zdánlivě proto, aby Hideko dával lekce v malování. Sukhui je pilná a pohotová komorná a jak dny plynou, začnou spolu s Hideko sdílet svá tajemství a sblíží se. Hrabě se Hideko dvoří podle plánu, den zúčtování se blíží, ale Hideko zůstává překvapivě chladná a odtažitá...
Co se týče kamery, vyjádřil se Park následovně: "Filmové sídlo je rozlehlé a v tomto velkém, prázdném prostoru se pohybuje jen pár postav. Navíc je v první části řada scén z pohledu Sukhui a v druhé části z pohledu Hideko. Mezitím dochází k jakési 'hře pohledů', kdy se někdo dívá na někoho jiného, nebo ho naopak ignoruje, nebo jen tušíme pohled někoho jiného. Někdy to nejlépe vyjadřovaly detailní záběry obličeje, jindy byla nejefektivnější právě pohyblivá kamera." Humor pak v Komorné vyplývá z toho, že postavy skrývají svoji pravou identitu a z toho, že předstírají. V mnoha scénách skrývají své pocity a myslí si něco jiného, než říkají. "I když publikum v sále nebude propukat v hlasitý smích, myslím, že si po celý film budou moct tento druh humoru vychutnávat," pronesl Park.
Jedna z hereček v hlavní roli, Kim Min Hee, která hraje Hideko, o své postavě řekla: "Zdá se, že ji velmi ovlivnilo, jak byla vychována. Přemýšlí jinak než ostatní lidé a hodně toho v sobě potlačuje. Obklopena silný útlakem nedokázal žít jako normální člověk. V reakci na život v prostředí bez lásky a citů v sobě zkrátka veškeré emoce pohřbila." Druhá hlavní protagonistka, herečka Kim Tae Ri se o spolupráci s režisérem Parkem vyjádřila slovy: "Park je velmi divadelní. Má opravdu rád vypjaté jednání a pocity, takže mi často říkal: 'Tohle je málo.' Vyžadoval víc energie. Víc energie na plátně. Chtěl po mně, abych ještě trochu přidala, a já si říkala, jestli to už není moc. Bylo to pro mě trochu obtížné... Ale nakonec jsem se mu naučila důvěřovat a prostě se svěřila do jeho rukou."
Pokud vás film zaujal, můžete se na něj těšit od 11. srpna v našich kinech. Na trailer se můžete podívat v předešlém článku. Sledujte také naše stránky, na kterých pro vás brzy chystáme soutěž o 2x 2 vstupenky.
Nástěnka
Are you feeling irritated because of poor grades i...
09:31 |
30.01
jameswick1...
skoro po dvou letech si zas dovolím jeden spam pří...
10:39 |
10.01
8BB76E1
Japonské slavnosti na Vyšehradě 8.6.2019 - relativ...
19:53 |
08.06
Tyckin
TOP0 článků
Poslední komentáře
Kupuji ho z internetové stránky kimchiclub .cz. Je...
09:32 |
27.04
Vasicek
A odkud kimchi kupujete? A jedná se o opravdu kval...
02:37 |
26.04
Palicka85
Já mám zkušenost s kupováním hotového kimchi. Byl ...
09:05 |
25.04
Vasicek