Sebevraždy v Japonsku - mýtus nebo pravda?

14:00 | 27.12.2018 Razjela96 2
Japonsko je nechvalně známo jako země sebevrahů. Kamikaze, seppuku, bušidó a Aokigahara. To je pouze zlomek této problematiky, který způsobil tento stereotyp.
Aokigahara
Aokigahara FOTO: ar.wikipedia.org/wiki/Aokigaha...
V japonštině existuje spousta znakových kombinací, jak můžeme zapsat sebevraždu. Mezi nejfrekventovanější patří džidžin (自尽,) co doslova znamená únava nebo vyčerpanost jedince. Druhá složenina džisacu (自殺) je přesným ekvivalentem českého pojmu - sebevražda. V dnešní době již méně populární, ale kdysi naprosto lidmi milovaný literární námět - šindžúmono (心中物) tj. příběhy o společných sebevraždách milenců.
 

Lexikální problematika tohoto slova je těsně spjata s sociálně-kulturním pozadím Japonska. Jejich smýšlení bylo významně ovlivněno buddhismem, šintoismem, konfuciánstvím, neokonfuciánstvím a taoismem. Tolik složitých řádů, náboženství a filozofií na jednom místě stvořily neuvěřitelnou kulturní směsici s mnoha různými překvapivými společenskými řešeními a hodnotami. Díky tomuto vzniká komplikovaný feudální systém, který platil dlouhá staletí. Důkazem je třeba vznik bušidó - morální kodex samurajů.

 

Podle šintoistické tradice byl císař přímým potomkem bohyně Slunce, Amaterasu a zároveň hlavou státu. Sloužily mu šlechtické rody, které fungovaly na konfuciánském principu: vládce - poddaný, otec - syn, manžel - manželka, starší bratr - mladší bratr, přítel - přítel. Každý ve společnosti věděl, jaké je jeho postavení a podle toho se také musel chovat. Hřebík, který vyčnívá, bude zatlučen - japonské přísloví.

 

Dochází tedy k obrovskému konfliktu mezi osobními city (nindžó) a povinnostmi (giri). Japonci cítili obrovskou zodpovědnost vůči rodině, císaři a státu. Byli schopni obětovat všechno jen proto, aby Japonsko uspělo, co vysvětluje seppuku, nebo sebevražedné útoky kamikaze během druhé světové války. Vzdát se té nejdůležitější věci na světě - vlastního života, se stalo pro Japonce tou největší úctou.

 

Japonsko ale prošlo modernizaci a je již někde úplně jinde, než v období Meidži, kdy všechny modernizace teprve začaly. Dnes Japonsko zdaleka nepřipomíná zemi, kterou po sobě v období Edo ponechali Tokugawové, kteří se zatvrzele snažili bránit všechny tradiční japonské hodnoty.

 

Dalším důležitým aspektem, na který nesmíme zapomenout je The Complete Manual of Suicide = Kanzen Džisacu Manjuaru (完全自殺マニュアル), kde Wataru Curumi popsal různé metody sebevraždy. Kniha byla vydána v roce 1993 a většina z nich byla koupena jako dárek. Každý způsob sebevraždy byl detailně popsán - byl rozdělen do kategorií jako: úroveň bolesti, problematika přípravy, úroveň ohavnosti, úroveň obtěžování ostatních, úroveň dopadu a smrtelnosti.

 

Nesmíme také zapomenout na Aokigaharu - les sebevrahů, který se nachází v blízkosti hory Fudži. Krásná a zároveň strašná příroda lesa je způsobena erupcí hory Fudži. Aokigahara se proslavila románem Seičóa Macumoty The black seas of trees = Kurai Jukai (黒い樹海), který končí tragickou smrtí milenců. Každý rok tam sebevraždu spáchá od 30 do 100 osob.

 

Dnes jsou sebevraždy v Japonsku pouhým mýtem. Na základě výzkumu World Health Organization se Japonsko umístilo na 26. místě (počet sebevražd na 100 000 lidí) a podle CIA je Japonsko až na 45. místě (počet sebevražd na 1000 lidí). V západních státech ale nadále přetrvává představa, že Japonci z jakéhokoliv důvodu neustále páchají sebevraždy.

 

Ve srovnání s Japonskem Česká republika je na tom o moc hůře. Podle výzkumu CIA se umístila na 31. místě. Slovensko na 74. místě. Největší problém s děsivě velkým počtem sebevražd občanů mají např.: Srí Lanka, Litva, Rusko, Polsko, Lotyšsko, Ukrajina, Mongolsko, Bělorusko, Surinam, Jižní Korea a Indie.


Japonsko již dlouho není sebevražednou zemí. Je moderním státem, který se v dnešní době potýká s daleko většími problémy jako např. stárnutí obyvatelstva, migrační politika etc. Staré tradice, které dnes přetrvávají jenom na stránkách učebnic již byly Japonci částečně zapomenuty, ale zbytek světa si je pamatuje a bude si je pamatovat ještě dlouho. Čísla ale nelžou a vidíme, že v dnešní době spíše Evropani mají větší sklon k sebevraždám než Japonci. Kdo dlouho kouká do propasti, toho propast pohltí. - Friedrich Nietzsche

Zdroje:
REISCHAUER, Edwin O. a Albert M. CRAIG. Dějiny Japonska. Nakladatelství Lidové noviny, Praha, 2000. ISBN 80-7106-391-6.
TSURUMI, Wataru: Bokutachi no "Kanzen Jisatsu Manyuaru": Our opinions about "The Complete Manual of Suicide". Ōta Shuppan, Tōkyō, 1994. ISBN 4872331532.
www.who.int
www.cia.gov


 

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9