5 důvodů, proč je indický film Dangal extrémně populární v Číně

20:00 | 02.08.2017 Mei 0
Žádný jiný film mimo Indii nikdy nevydělal tolik peněz a tak rychle jako Dangal. Navíc získal obrovské publikum v Číně, kde nejen vyplnil díru na trhu po zrušení korejských filmů a dramat.
Dangal
Dangal FOTO: ligangfeng.com
Každou chvíli se ve filmovém průmyslu objeví něco velkého, u čeho se diváci, filmaři i distributoři zastaví a přemýšlejí, proč je to tak úspěšné. Někdy vydaný film zasahuje tak daleko, že se na něj zaměřují celé národní podniky. Podívejte se například na to, jaký dopad měly v Hollywoodu v 70. letech Hvězdné války. Film jednoznačně změnil způsob, jakým představitelé vedoucích filmových studií vnímají následující práci, s kým natáčejí filmy a jak.
 
Podobný dopad na světový trh měly i dva nové indické filmy. Jedním z nich bylo dlouho očekávané pokračování filmu Baahubali. Ten rozhoupal filmový průmysl takovým způsobem jako Hvězdné války před 40 lety. Videoukázky z některých scén z tohoto filmu se díky nadšení diváků šířily po celém světě. Každý, kdo miloval Baahubali první díl, se zamiloval i do toho druhého. Ten se stal ale mnohem úspěšnějším a nabalil na sebe ještě více diváků z celého světa.



Jiný, odlišný, ale stejně hluboký dopad měl i další indický film, který vyšel o pár měsíců dříve - Dangal - sportovní drama podle skutečného příběhu, které režíroval Nitesh Tiwari, v němž si hlavní roli zahrál slavný indický herec Amir Khan a který produkovalo Aamir Khan Productions společně s Walt Disney Pictures a UTV Motion Pictures.
 
Dangal vypráví příběh bývalého amatérského zápasníka Mahavira Singha Phogat, kterému byla odepřena možnost stát se mezinárodním šampionem. Jeho snem bylo, že tohoto úspěchu dosáhne alespoň jeho syn. Narodily se mu ale samé dcery. Nakonec se rozhodne trénovat je.



Dangal se stal okamžitě po svých premiérách velmi úspěšným a v pokladnách kin vydělal neuvěřitelné jmění. Oblíbeným se stal především v Číně! Dangal zde zlomil veškerou nedůvěru v indické filmy! Žádný jiný film mimo Indii nikdy nezískal tolik peněz a tak rychle. Do té doby, než přišel Baahubali 2, v Indii žádný jiný film nevydělal nikdy tolik peněz jako Dangal. Během několika krátkých týdnů přepsal Dangal pravidla týkající se toho, jak indičtí filmaři mohou a jak by měli přemýšlet o mezinárodním trhu s indickými filmy.
 
Pro tvůrce, kteří doufají, že replikují fenomén Dangal v Číně i jinde a pro Hollywood, aby získal nějaký užitečný pohled na čínský filmový trh, bude poučné uvažovat o klíčových faktorech, které stojí za vřelým přijetím tohoto filmu na čínském trhu.

FOTO: The Reel 
 

Zde je 5 důvodů, které stojí za neočekávaným úspěchem Dangalu:
 

1) FENOMÉN AAMIR KHAN

Jedním z klíčů k úspěchu filmu Dangal v Číně je jméno Aamir Khan. Aamir je jednou z největších hereckých hvězd Bollywoodu a na svém kontě má už mnoho úspěšných filmů. Ve filmu Dangal hraje hlavní postavu – otce – Mahavira Singha Phogat. Aamir Khan je hercem těch nejvyšších kvalit. Z 6 nejvýdělečnějších filmů v indické historii hrál ve 3 – DangalPK a Dhoom 3.

Přesto byl v Číně prakticky neznámý až do doby, než přišel v roce 2009 na svět jeho veleúspěšný film 3 Idioti, který i u nás patří mezi nejoblíbenější a nejznámější indické filmy. Dodnes je fanoušky považován za velmi oblíbený a stále je mezi 12 nejpopulárnějšími filmy na stránce Douban.com.

FOTO: India.com
 
S obrovským množstvím humoru, tematickým zaměřením na boj mezi studenty, kteří se snaží uspět pod vysokým tlakem vzdělávacího systému, a v neposlední řadě s velkým charisma samotného Aamira Khana přešla jeho sláva jakožto velmi milovaného herce z Indie do Číny.
 
Finanční trajektorie jeho tří filmů, které byly v Číně následně vydány, je téměř exponenciální. Začíná v roce 2014 na 3 milionech dolarů pro film Dhoom 3, v roce 2015 se číslo zvětšuje na 20 milionů dolarů pro film PK a nyní výdělek jeho filmu narůstá do neuvěřitelných výšin na 150+ milionů dolarů pro Dangal.

Pokud se zeptáte Číňana, zda zná nějakého indického herce, jeho odpověď bude znít s největší pravděpodobností – Aamir Khan nebo spíše  阿米尔·汗 (Ā mǐ'ěr·hàn).
.
FOTO: Bollywood Life
 

2) DOBŘE ZTVÁRNĚNÝ SOCIÁLNĚ RELEVANTNÍ PŘÍBĚH

Ačkoliv jsou mezi Indií a Čínou historicky významné politické rozdíly a kultura těchto dvou zemí se rozvíjí v odlišných cestách, existuje mezi nimi velká část sdílené kulturní DNA. Ta představuje úrodnou půdu pro příběhy, které mohou zaujmout diváky obou zemí.

Nadřazenost rodinných vztahů a hierarchierodiče s jedinečným nasazením pro úspěch svých dětí, téměř náboženský důraz na vzdělávání a zvláštní postavení otců, kteří vyrůstali v historicky patriarchální společnosti, jsou silnými tématy ve filmu Dangal, s kterými hluboce souzněli i čínští diváci.

FOTO: mediaclub.cc
 

3) NAPLNĚNÍ KVALITNÍM OBSAHEM

Stovky milionů diváků v Číně je už unaveno špatnou kvalitou domácích filmů, o čemž svědčí neúspěšný růst domácích pokladních příjmů z pevninských filmů za rok 2016 a také klesající trend čínských filmů v roce letošním. Čínští fanoušci začali migrovat směrem k hollywoodským filmům.

Snad největším zásahem byla absence korejských dramat v televizi a na dalších vysílacích platformách. Korejské filmy a seriály byly minulý rok i přes svou obrovskou popularitu, především kvůli svému kulturnímu významu, u místních diváků vyhoštěny čínskou vládou za to, že Jižní Korea přijala americké rakety THAAD.

FOTO: Asianet Newsable
 
Dangal může být považován za dobrý krok do tohoto pomyslného vakua, který vyniká jak kulturně, tak i úrovní kvality a zaplnil tak na chvíli vzniklou díru po korejské produkci.
 
Yin Hong, profesor z Tsinghua University, pro Beijing Evening News uvedl, že Dangal zahanbuje čínské filmy. Podle něj je jeho umělecká úroveň – od scénářů až po výkony herců a herečky, a od místa až k hudbě – naprosto úžasná! Dangal dle jeho slov dal čínské kinematografii lekci!
 
FOTO: The Indian Express
 

4) ŽENSKÁ SÍLA

Příběhy o ženách a dívkách, které uspěly ve světě mužů, našly v Číně nadšené příznivce. Rekordní výdělek měl v Číně i animovaný film Zootropolis, který je o králičí policistce ve velkém městě plné nástrah, kde ukazuje svou kuráž.

V zemi, kde ženy čelí jak velkým očkováním, tak obtížným výzvám při dosahování úspěchu, a kde ženy tvoří více než polovinu filmového publika, je příběh Dangalu o mladých ženách z venkova, které dosahují těch největších úspěchů na mezinárodní scéně (zvláště ve sportu, v kterém dominují muži), není tedy divu, že měl film takový úspěch.

Ačkoliv došlo i k nějakým reakcím na fakt, že jsou dívky nuceny svým otcem k zápasení, aby splnily jeho sen, většina diváků byla s hlavním poselstvím tohoto filmu, že dívky mohou dosáhnout čehokoliv co chlapci, spokojena.

FOTO: sohu.com
 

5) TÉMA FILIÁLNÍ ZBOŽNOSTI

V konfuciánské Číně, kde přikázání číslo 1 je respektovat rodiče a předky, diváky zasáhlo téma rodičovské lásky, které je ve filmu Dangal jedním z hlavních témat.

Jak říká sám Aamir Khan: „Důvod, proč se stal Dangal v Číně tak populárním, je ten, že se lidé na emocionální úrovni spojují s příběhem, postavami a okamžiky. Uvědomují si, že si tím se svými rodiči také prošli. Že také volali svým rodičům a plakali. Je to velmi emocionální reakce. To je to, co u filmu skutečně funguje!“

FOTO: Hindustan Times
 
Úspěch Dangalu v Číně otevřel dveře indickým filmařům a nutí je, aby při vývoji a produkci svých filmů přemýšleli globálněji. Nyní, když jsou jejich tradiční bollywoodské melodie a tance trochu minimalizovány, může Indie zaujmout svými příběhy i Hollywood a zbytek světa!

 
ZDROJ: fotbes.com / Rob Cain (Twitter @robcain) + AsianStar.cz / Mei
FOTO: m.sohu.com, news.mtime.com, Koimoi

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9