Jízda Říší středu - dva bratři, dvě motorky a epické dobrodružství

19:00 | 16.12.2013 Erik 3
Představte si expedici, kterou nepodniknul nikdo před vámi. Představte si téměř 20 tisíc kilometrů úžasnou krajinou, která svou rozmanitostí těžko nachází konkurenci. Přesně o tom je projekt Middle Kingdom Ride.
Middle Kingdom Ride
Middle Kingdom Ride FOTO: https://www.facebook.com/mkrid...
Pokud cestujete na delší vzdálenosti letadlem, jsou míle které jste překonali jen nejasným stínem ukrytým někde dole v podvědomí. Neuvědomujete si je. Něco jiného je ale prožít si každý kilometr a ochutnat každou změnu počasí na vlastní kůži. Někdy doslova a do písmene. Zvláště to platí pro cestování v Číně. Těžko jinak získáte představu o tom, jak proměnlivá v ní může být krajina i život lidí kolem. Krajina protikladů. Přeplněných velkoměst i zapadlých vesniček, desítky kilometrů dlouhých front automobilů i míst,kde za celý den nepotkáte živou duši.

Přesně tahle zkušenost provázela dva kanadské bratry Ryana a Colina Pyle na jejich okružní cestě měřící přesně 18 651 kilometrů a trvající 60 dní v období mezi 16. srpnem a 17. říjnem 2010. Jejich startovacím místem byla Šanghaj odkud pokračovali na sever a západním obloukem vedoucím skrze hraniční provincie se vraceli zpět.Vnitřní Mongolsko, Kašgar, Mt.Everest, Lhasa, Karakoram, Lijiang, Guizhou. Už jen z tohoto kratičkého výčtu míst je zřejmé, že nevynechali ani jednu příležitost, kterou jim taková jízda nabízela. Ne všechno šlo jako na drátku a byly chvíle, kdy se cítili opravdu na konci svých sil. Ale jen proto, aby po další stovce kilometrů chytili druhý dech a vlila se jim do žil pořádná dávka energie a nadšení.

"Nemůžete se pokoušet o něco podobného, aniž byste si byli vědomi toho, že je to opravdu velká výzva a spousta rizik k tomu. Ale můžu říct, že jsme po každém dni byli o něco víc dospělejší a moudřejší a získávali větší respekt k podobným dobrodružstvím. A tahle zkušenost za to rozhodně stojí."

Jejich cesta byla nejen vůbec první svého druhu v Číně (nikdo předtím okružní jízdu na motocyklech nepodnikl), ale zároveň splnila podmínky pro zápis do Guinessovy knihy rekordů za nejdelší souvislou jízdu na motocyklu uvnitř jednoho státu.



Jak se vlastně oba bratři k takovému projektu dostali? Pro Ryana Pyle (fotografie vlevo) je Čína dlouhodobým a v mnoha ohledech osudovým objektem zájmu. Prvně ji navštívil v roce 2001 a už ten následující se natrvalo usadil v Šanghaji. Tam také začal od roku 2004 pracovat jako fotograf na volné noze a postupně navázal dlouhodobou spolupráci s mnoha západními médii. V oblasti fotografie je samouk (pracuje téměř výhradně s aparáty využívající klasický 35 mm formát) a krom žurnalistické práce se snaží svými fotografiemi zachytit etnografickou různorodost této země.

Pro Colina Pyle (fotografie vpravo) to bylo naopak první významnější setkání s Čínou. Před tím působil ve velmi úspěšné makléřské firmě v Torontu, ale stále více si uvědomoval, že ho tento životní styl a práce ubíjí. Na rozdíl od mnoha jiných se neváhal vzdát svého postavení a začít žít podle svých představ - v tomhle případě na silnici se svým bratrem. Nyní sídlí v Londýně a pracuje na tom, aby se školy Mandarin House staly opravdu globální sítí pro studium čínštiny a čínské kultury.





















Přijměte nyní pozvání ke zhlédnutí traileru k filmovému zpracování výpravy, ke kterému jsme pro vás přidali české titulky. Jak název napovídá, jde o televizní verzi, skládající se ze šesti dílů po 30 minutách, jenž byla poprvé vysílána v letošním roce. Nemusíte si ale lámat hlavu, kde tyto díly sehnat. Snadno dostupná je totiž i DVD verze, kterou si na velké obrazovce nebo projektoru užijete podstatně víc. Pro bibliofily je samozřejmě k dispozici i knižní varianta zpracovaná ve formě klasického cestopisu. Nutno poznamenat, že dokument zaujal nejen cestovatelské dobrodruhy, ale vyhrál také před několika týdny první místo na festivalu motorkářských filmů pořádaném v Žilině na Slovensku.



A jak vypadaly stroje, na nichž expedice probíhala? Seznamte se s endurem nové generace BMW F800GS, které je při své nízké hmotnosti a dostatečné výkonu schopno poradit si s opravdu složitým terénem a zároveň nebýt pozadu ani na asfaltových silnicích. Je jasné, že stroje byly doladěny tak, aby cesta probíhala co nejpohodlněji a nejbezpečněji. Xenonová světla, přídavné nádrže, kvalitní pneumatiky, tlumiče – koho by zajímaly podrobné detaily, nalezne je i s popisem osobní jezdecké výbavy na domovské stránce MKRide.





















Pokud ve vás článek zažehnul objevitelské nadšení, pak velké množství podrobných informací a fotografií naleznete na oficiální FB stránce, Twitteru či vlastním Youtube kanálu.

Ale nezapomeňte sledovat i naše stránky, protože v dohledné době přineseme rozhovor, který speciálně pro AS poskytnou oba hlavní hrdinové tohoto příběhu - Ryan a Colin Pyle. A nepřijdete ani o recenzi výše zmiňované knihy a DVD. Bude se na co těšit.


FOTO: mkride.com, facebook.com/mkride

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9