Bullets Of Love - Střely lásky mezi žánry [Retrospektiva]

20:04 | 07.05.2013 Vavča 0
Hongkong jako filmová velmoc obohatil svět o mnohé věci, zejména proslul žánry "Heroic bloodshed a girls with guns". Pojďme se podívat na jednoho zástupce blíže.
Plakát
Plakát FOTO: asianstyle.cz - Vavča
Název: Bullets Of Love (Bat sei ching mai, 不死情谜)
Rok výroby: 2001, 27. 9. 2001 - 17. 10. 2001
Země výroby: Hongkong
Režie, kamera: Andrew Lau
Hrají: Asaka Seto, Leon Lai, Terence Yin, Michael Chan, Richard Sun, Hayawa Saki, Ronald Cheng
 
Důvodů, proč se podrobněji věnovat poněkud opomíjenému snímku Bullets Of Love, je hned několik. Jde totiž o dílo, které je pro hongkongskou produkci sice typické, ale zároveň se z ní vymyká tím, jak v sobě sdružuje prvky různých žánrů či subžánrů. Ve vlastní tvorbě režiséra Andrewa Laua jde pak dokonce o snímek po řemeslné stránce přelomový.
 
Hongkongský režisér a kameraman Andrew Lau nepatří mimo rodnou Asii mezi nejznámější tvůrce. Československé publikum se zatím mohlo skrze domácí oficiální distribuční cesty seznámit pouze s jeho detektivní trilogií Volavka (na které s ním podílel jeho častý spolurežisér a scénárista Alan Mak) a nepříliš povedeným americkým thrillerem The Flock, kde byl jeho spolurežisérem Niels Mueller.

Lau začal svoji kariéru jako kameraman v polovině 80. let. V roce 1987 byl kameramanem zásadního snímku režiséra Ringo Lama City On Fire. Prvního velkého úspěchu dosáhl spoluprací s Wong Kar Waiem, za jehož snímek As Tears Go By z roku 1988 obdržel Cenu pro nejlepšího kameramana v rámci hongkongských filmových cen. S tímto ceněným tvůrcem spolupracoval až do roku 1994. Svůj režijní debut Against All natočil v roce 1990, ale komerčního úspěchu dosáhl až ve druhé polovině 90. let sérií o světě triád Young And Dangerous. Úřady promítání filmů zakázalo se zdůvodněním, že filmy jsou oslavou, propagací a svým způsobem náborovým nástrojem pro triády.

Lau poté svoji pozornost obrátil do oblasti wu-xia filmů. V roce 1998 za mohutného použití technologie CGI natočil snímek The Storm Riders, vycházející stejně jako film Storm Warriors bratří Pangů z roku 2009 z dodnes pokračujícího komiksu. Snímek si v tržbách vedl výborně. Úspěšné byly i Lauovy další wu-xia filmy – A Man Called Hero (1999) a The Duel (2000). Finančnímu úspěchu jeho snímků dopomáhá také herecké obsazení ikon, známých a oblíbených na filmovém i hudebním poli i mimo Hongkong (Ekin Cheng, Aaron Kwok, Andy Lau, Xu Jinglei, Qi Shu).
 
Právě v této době byl Andrew Lau osloven, aby vymyslel námět pro film, kde by účinkovali Leon Lai (tedy jeden ze čtyř nejpopulárnějších hongkongských zpěváků[1] a herců – Fallen Angels, Comrades: Almost A Love Story, A Hero Never Dies) a japonská herečka Asaka Seto, populární zejména díky TV seriálům.[2] Lau začal poté s realizací filmu Bullets Of Love, o kterém řekl, že chce, aby se lišil od ostatních akčních thrillerů příběhem i pojetím.[3]



Když se podíváme na situaci, která panovala na filmovém trhu nejen v Hongkongu, ale jihovýchodní Asii obecně, tak žánr akční thriller v žádném případě nefiguroval, ani nekraloval v první desítce žebříčku tržeb bez ohledu na zemi. Naopak byl svým způsobem když ne mrtvý, tak značně v útlumu, a to po velkém boomu v 80. letech, zejména díky režisérům jako Ringo Lam a John Woo. Je proto neobvyklé, že snímek Bullets Of Love v dané době vznikl. Byly to právě Lauovy japonské kontakty (a bezpochyby kapitál), ale také přání hlavní herečky, která si chtěla zahrát v akčním thrilleru hongkongského střihu. 
 
Jádro příběhu Bullets Of Love se točí okolo policisty Sama (Leon Lai). Ten při finálním řešení kriminálního případu dvou bratrů řídících rozsáhlou kriminální organizaci utrpí trauma v podobě ztráty snoubenky. Stáhne se z Hongkongu do blízké vesnice Tai O, kde potkává japonskou fotografku Yu (Asaka Seto). Ta jako by z oka vypadla jeho předcházející přítelkyni. Je to náhoda, nebo osud?
 
Nejprve se zaměřme na to, jaké prvky různých žánrů či subžánrů v sobě Bullets Of Love sdružují. Svou zápletkou film odkazuje k typickým akčním kriminálkám se zastoupením problematiky triád. Sladkobolnou atmosférou, vypjatými dramatickými scénami a konfrontací hlavních postav jako by snímek zároveň částečně spadal do melodramatického žánru heroic bloodshed, který byl už od druhé poloviny 90. let považován za prakticky mrtvý žánr. (Jeho oficiální nekrolog však narušovala nadprůměrná díla Patricka Leunga Beyond Hypothermia (1996) a Task Force (1997) nebo snímek A War Named Desire (2000) od Alana Maka, spolutvůrce Volavky, Initial D, Confession Of Pain).


 
V určitých prvcích je zde zastoupen také subžánr girls with guns (dále GwG). Ten se sice nevytratil tak potichu jako heroic bloodshed, ale jeho zástupci raritou v produkci nejen dob minulých. Leč čest výjimkám: připomeňme například čtyřdílnou japonskou sérii Atsushiho Murogy Gun Crazy Woman. Nebo značně povedené filmy Coreyho Yuena na danou tématiku – So Close (2002), Dead Or Alive (2006) nebo hongkongský film Martial Angels (2001). Není bez zajímavosti, že v anime dochází k naprosto opačné situaci.[4]
 
Čím Bullets Of Love spadá do žánru girls with guns? Hlavní hrdinka je zde totiž aktivní postavou, která hýbe dějem, ovládá zbraně i bojová umění, je rovnocenným protivníkem svých soupeřů. Není tedy pasivním subjektem, jak to většinou nejen v žánru heroic bloodshed bývá. Film ovšem akčními scénami (v relativně realistickém, nikoliv však nudném pojetí) šetří, zaměřuje se více na dramatickou stránku. Bullets Of Love zobrazují hlavního hrdinu v jeho novém prostředí, v každodenní rutině, kde se snaží zapomenout na svoji minulost, která mu stále působí bolesti a smutek, byť to nedává téměř najevo. Kromě pozornosti, která je věnována vzniku a průběhu vztahu hlavní dvojice, přináší snímek i bližší pohled na buddhistické rituály týkající se památky zesnulých, zásnub a svatby. Což se dá vnímat jako záměr ukázat do jisté míry neodvratný koloběh života. Byť hlavní hrdina Sam má osudovým způsobem tento koloběh narušen.
 
Z poklidného tempa a idylicky působícího prostředí rybářské vesnice se přejde k dramatickému setkání hlavních postav. Střet kulminuje a graduje ve finále, které zákonitě musí skončit velmi krvavě. Stavbou příběhu je titul naprostým opakem postupů používaných v akčních thrillerech, jak těch hongkongských, tak obzvlášť asijských. Většina akčních thrillerů (od Johna Woo, Johnnieho Toa, Ringo Lama či Patricka Leunga) totiž přivádí na scénu několik hlavních, povětšinou mužských hrdinů, mezi kterými neustále probíhají střety. Filmy výše uvedených tvůrců operují s atmosférou napětí, s očekáváním střetu, s řetězcem akčních scén. Nemůže rovněž chybět navazování přátelství mezi hrdiny na stejné nebo opačné straně zákona a potvrzování maskulinních hodnot. Je také většinou běžné, že se hrdinové na obou stranách barikády řídí určitým kodexem cti, který i za cenu vlastního sebezničení hodlají dodržet.


​ 
Nic takového v Bullets Of Love nenajdete. Snímek si jde naprosto jinou, odlišnou cestou. Používá motivy osudovosti, ale nikoliv náhody. (Náhoda je typický prvek právě pro filmy Johnnie Toa.) Pracuje se zde s motivy buddhismu a zejména toho, jak chápe druhou šanci, vykoupení. Jestli některý z akčních thrillerů má svým pojetím k Bullets of Love blízko, je to již výše zmiňovaný film Patricka Leunga Beyond Hypothermia (1996), kde je hlavní hrdinkou žena, která chce skončit s koloběhem života typickým pro nájemného zabijáka. Chce začít, stejně jako hrdinka Yu, úplně znova, na rozdíl od ní ale nechce zapomenout na svoji minulost, nýbrž po ní pátrá, protože cítí, že jedině to ji může napomoci k vytvoření nové identity, se kterou se může ztotožnit.

Naproti tomu Yu si je dobře vědoma, že musí svoji minulost nechat za sebou. Vzpomínky na ní jí nejsou příjemné. Pokud by vyšly její činy najevo, mělo by to pro ni fatální důsledky. Proto je jí minulost nejen nepříjemná, ale má pro ni rovněž nádech smutku. Cítí určitý pocit ztráty kusu osobnosti, identity, když se podívá, čím byla v minulosti proti nynějšímu stavu. Se svojí starou identitou nechce nic mít, nejraději by žila odjakživa tak, jako nyní.


 
Ačkoliv zápletka není nijak originální, herecké výkony hlavní dvojice Lai/Seto jsou velmi přesvědčivé, dodávají filmu někdy skoro až civilní, ne-li realistický nádech, zejména v oněch poklidných pasážích. Intenzitou, emocemi, uvěřitelností a technickým zpracováním je však pro mě film naprosto dokonalý a jeden z nejlepších v ranku.
 
V tvorbě Andrewa Laua lze Bullets Of Love po řemeslné stránce do značné míry vnímat jako přelomový snímek. Ve filmech používá rád barevné filtry (preferuje tři barvy: modrou, červenou a zelenou) a zpomalené i stop sekvence. Všechny tyto prvky byly k vidění v trilogii Volavka. Dalším zajímavým znakem, který našel uplatnění i v jeho filmu Daisy (kombinace žánrů romance, drama a akce), je pečlivý výběr lokace, která se nachází u vody, nemluvě o části děje, který se odehrává v atraktivním městě v Evropě. V případě Bullets Of Love je jím Paříž. Typická je také režisérova záliba ve snímání ruční kamerou, v sevřené atmosféře, kdy hudba je zapojena do snímku jen v některých momentech pro podtržení děje, aktuální citové rozpoložení postav. Kromě ruční kamery jsou zde rovněž nádherné sekvence zabírané z velké dálky a výšky, silnou stránkou režiséra je i pečlivá kompozice scén. Lau prostě servíruje jeden krásný záběr za druhým, ať jde o jakékoliv prostředí.
 
Bullets Of Love je tedy do jisté míry dosti neobvyklým snímkem, který je přesto ve filmografii Andrew Laua neprávem opomíjen. Režisér se nám tentokrát představuje jako filmař, který dovede funkčně spojit různorodé prvky v působivý celek a jehož výrazný vizuální rukopis si už v budoucnosti nespletete.
 
Hodnocení: 9/10
 
 
Vysvětlivky 
[1] Tzv. 4 nebeští králové kantopopu, kam patří ještě Andy Lau, Jacky Cheung a Aaron Kwok
[2] Bonus Making Of z DVD Bullets Of Love
[3] Bonus Making Of z DVD Bullets Of Love
[4] Obrovskou popularitu žánru GwG odstartoval zejména Koichi Mashimo seriálem Noir (2001) a tématicky příbuznou sérií Madlax (2004), El Cazador de la bruja (2007) a Phantom: Requiem for the Phantom (2009). Ačkoliv se v jeho stopách pokoušejí jít i další tvůrci a tento žánr je velmi populární v Japonsku, zdaleka nejde jen o obsesi japonských fanoušků nebo nějaké úzké skupiny i zahraniční komunity fanoušků anime, danému žánru holdují ve velkém počtu.


FOTO: girlswithguns.org

Diskuze

Momentálně nepodporujeme Internet Explorer 9